Управлінська, освітня, економічна складові телемедичних технологій
Розділ №5. Телездоров’я та телемедицина
5.7 Управлінська, освітня, економічна складові телемедичних технологій
Вступ
Сьогодні телемедицина є важливою складовою цифровізації та цифрової трансформації системи охорони здоров’я в Україні. Окрім своєї безпосередньої функції надання медичних, профілактичних та реабілітаційних послуг, телемедицина має й інші важливі складові. У цій статті розглянуто основні теоретичні та практичні аспекти управлінської, освітньої та економічної складових телемедичних технологій.
Актуальність теми
Телемедицина – це комплекс дій, технологій та заходів, що застосовуються для надання медичної та/або реабілітаційної допомоги пацієнтам методами та засобами телемедицини в дистанційний спосіб. Телемедицина є багаторівневим поняттям і перш за все, є складовою телездоров’я. Телемедичні технології допомагають покращувати доступність та якість медичної допомоги, забезпечувати стійкість системи охорони здоров'я в умовах епідеміологічних та воєнних загроз та ефективно контролювати використання ресурсів охорони здоров’я.
Рисунок 1. Структура цифрового здоров’я
Із впровадженням у 2017 році комплексної реформи охорони здоров’я телемедицина набула широкого розвитку як один із засобів надання медичної допомоги в Україні. Надалі пандемія коронавірусної хвороби стала суттєвим каталізатором зрушень у галузі телемедицини. Наступним викликом стала розв’язана у 2022 році повномасштабна війна проти України, що загострила наявні потреби та спричинила суттєві обмеження в охороні здоров’я. На сьогодні телемедицина стала важливим інструментом забезпечення доступу до медичної допомоги.
Застосування телемедицини підвищує ефективність системи охорони здоров’я, збільшує її прозорість та розширює доступ до якісних медичних послуг. Можливість отримати відповідне лікування, навіть якщо фахівець недоступний особисто, сьогодні має вирішальне значення для пацієнтів, оскільки багато лікарів стали внутрішньо переміщеними особами чи навіть покинули країну, а медичні установи на деокупованих територіях пошкоджені та розграбовані.
Телемедицину не слід розглядати як заміну традиційним методам надання медичної допомоги. Впровадження цифрових технологій в охорону здоров’я ґрунтується на суспільних цілях і забезпечує підтримку місій громадського здоров’я та універсальне охоплення населення медичною допомогою, підвищення її доступності та якості, виконання завдань національної безпеки з урахуванням клінічної та економічної доцільності.
Згідно результатів дослідження LHSS USAID «Телемедицина в Україні – ситуаційний аналіз» [1], станом на 2023 рік медичні працівники повідомили, що телемедицина економить час і полегшує отримання спеціалістами консультацій у більш досвідчених колег та колег з-за кордону (крім російської федерації та білоруської республіки). Серед факторів успіху вони назвали забезпечення високоякісних тренінгів щодо процесів і логістики, спеціалізовані навчальні посібники з використання телемедичного обладнання та необхідне обладнання для телемедицини в лікарнях.
З огляду на швидке зростання трендів розвитку цифрових технологій та технологічну революцію, інструменти телемедицини можуть використовуватись не тільки для надання медичної, реабілітаційної та профілактичної допомоги, а ще як засоби навчання та управління, а також стимулюють розвиток економіки, формують нові робочі місця та нові галузі знань.
Управлінська складова телемедицини
Дані, отримані внаслідок телемедичних взаємодій та впровадження телемедицини, є надзвичайно цінними для сучасного управлінця, адже вони свідчать про діяльність системи на багатьох рівнях. Ці дані отримуються із наступних джерел:
- З клінічного середовища,
- З середовища керування наявними медичними матеріальними ресурсами та кадрами,
- З середовища управління діагностичним та лікувальним обладнанням.
По суті, телемедицина доповнює інфраструктуру та інформацію ЕСОЗ, створюючи зв'язок між пацієнтом, лікарем та управлінцем.
Телемедицина включає в себе не лише надання медичної допомоги, але має потужний потенціал в управлінні медичними ресурсами, використовуючи сучасні цифрові технології. Таким чином, телемедицина в першу чергу створює умови для ефективного використання медичних ресурсів. Це є важливим компонентом медичного менеджменту.
Телемедичні технології дають можливість якісно змінити клінічний менеджмент і клінічний шлях пацієнта, заощаджуючи ресурси охорони здоров’я. Одночасно, цифрові технології телемедицини дають можливість моніторити і контролювати використання технологічних ресурсів охорони здоров’я, зокрема:
- Отримувати дані про кількість та якість проведених досліджень,
- Отримувати інформацію про завантаженість медичного обладнання,
- Надавати маркери якості медичної допомоги.
Маючи відповідну інформацію про проведені дослідження, управлінець охорони здоров’я може використовувати її в найбільш раціональний спосіб, враховуючи фактор обмеженості людських, а також діагностичних та лікувальних ресурсів. А маючи інформацію про використання обладнання, його можна ефективно використовувати саме там, де це найбільш потрібно.
У порівнянні зі звичайними способами надання медичної допомоги, телемедицина є більш економічно ефективним підходом. Телемедичні методи дають можливість суттєво заощаджувати кошти на взаємодію лікаря та пацієнта шляхом мінімізації транспортних витрат та витрат часу на необов’язкові візити медичних працівників. Це особливо корисно в регіонах, де пацієнтам може бути складно дістатися до лікарні для отримання медичної допомоги.
Варто зазначити і підвищення прозорості в наданні медичних послуг, оскільки телемедичні методи знижують можливості для неформальних платежів, які можуть здійснюватися під час особистого візиту. Крім того, включення онлайн-консиліумів та відеоконференцій у рішення охорони здоров’я також економить ресурси.
Рішення телемедицини для створення загальної телемедичної апаратно-радіологічної мережі в масштабах країни дасть можливість з’ясувати потребу в діагностиці, нормалізувати обмін інформацією, мінімізувати зайві витрати на придбання обладнання і витратних матеріалів, та ефективно використовувати лікарський ресурс.
Важливими є і можливості телемедицини щодо покращення доступу до медичної допомоги. Наприклад, під час лікування хронічних захворювань телемедичні методи дають змогу медичним працівникам дистанційно супроводжувати пацієнта, контролювати дотримання протоколів приймання ліків пацієнтами, які залишаються вдома, в тому числі залучаючи до консультацій членів сім’ї пацієнта. Крім того, телемедицина дає змогу місцевим медичним працівникам дистанційно консультуватися з лікарями спеціалізованого рівня надання медичної допомоги.
Методи телемедицини, такі як меседжинг (синхронний та асинхронний), дають можливість взаємодіяти із пацієнтом в умовах браку ресурсів – наприклад, опитувальники або текстові повідомлення дають можливість обробляти інформацію від пацієнта в плановому режимі, коли безпосередній контакт з пацієнтом є недоцільним, неможливим або утрудненим. Тому телемедицина має розглядатись як ефективний інструмент управління ресурсами та вирішення завдань з надання медичної допомоги.
Ресурсний підхід забезпечує дотримання принципів сталого розвитку територій та утримання високого рівня конкурентоспроможності, разом із тим формуючи сприятливі умови для залучення інвестицій в межах телемедицини.
Таким чином, в цілому можна виокремити такі важливі аспекти управлінської складової телемедицини:
- Ефективне використання медичних ресурсів,
- Якісна зміна клінічного менеджменту та клінічного шляху пацієнта,
- Покращення доступу до медичних послуг,
- Контроль та оптимізація використання кадрових та технологічних ресурсів,
- Ефективна взаємодія медичних працівників в умовах браку ресурсів,
- Забезпечення принципів сталого розвитку територій.
Економічна складова телемедицини
Ринок телемедицини у світі сьогодні є одним із найбільш активно зростаючих. Згідно з дослідженням «Facts and factors» [10], обсяг світового ринку телемедицини в 2021 році становив близько 41,01 мільярда доларів США, а у 2022 за різними оцінками складав від 83,5 до 128,12 мільярдів доларів США [11, 12]. Прогнозується, що до 2030 року ринок зросте приблизно до 224,87 мільярда доларів, враховуючи середньорічний темп зростання 18,81% [10]. На даний час одним із провідних регіонів розвитку телемедицини залишається Північна Америка.
Серед чинників, що впливають на зріст ринку у світі, можна виокремити наступні:
- Зростаюче використання смартфонів та інших персональних мобільних приладів,
- Зростаючий попит на доступні медичні послуги,
- Підвищення обізнаності населення щодо переваг телемедицини, таких як покращення доступу до медичних послуг, зниження фінансових витрат та витрат часу,
- Зростання впливу та взаємопроникнення Інтернету та цифрових технологій,
- Якісні зміни в створенні належного нормативного поля та юридичної підтримки телемедицини,
- Виклики, зумовлені пандемією, військовими та гуманітарними кризами.
Як і в багатьох інших галузях, що пов’язані із дистанційним доступом, з початку пандемії COVID-19 телемедицина продемонструвала значне зростання. Зокрема, до пандемії COVID‑19 деякі країни світу забороняли проводити медичні консультації без фізичної присутності пацієнта, в той час, як в інших країнах багато урядів мали специфічні вимоги до телемедицини, які фактично перешкоджали її використанню [9].
Пандемія Covid призвела до збільшення кількості телемедичних послуг у 2020 році на 154% порівняно з тим самим періодом у 2019 році [13]. Деякі дані свідчать, що кількість телемедичних консультацій під час пандемії Covid зросла на 230% порівняно з періодом до пандемії [17]. Такий відсоток здебільшого обумовлений тим, що послугами для консультацій телемедицини користувалися люди похилого віку з наявними захворюваннями.
Під час пандемії деякі країни (зокрема, Бельгія, Англія, Естонія, Угорщина та інші) зробили доступними механізми сплати за телеконсультації та послуги дистанційного моніторингу пацієнтів через державні/обов’язкові фонди [9].
Розвиток високошвидкісного підключення до Інтернету, в тому числі мобільного і супутникового, ще більше сприяв зростанню світового ринку телездоров’я, оскільки швидкість передавання та обробки є важливими для медичної допомоги. Збільшення доступу до таких пристроїв як смартфони, ноутбуки, комп’ютери та інші портативні пристрої, допомогло запровадити телемедицину в домівки людей, а також посприяло її просуванню в медичній спільноті. Прогнозується, що глобальний ринок телемедицини буде й надалі розширюватися завдяки зростанню технологічних спроможностей, розвитку Інтернет-технологій та різноманітних пристроїв і програмного забезпечення.
Так, на ринку мобільних застосунків зростає частка застосунків для телемедицини. Зокрема, серед найпопулярніших застосунків станом на 2023 рік можна назвати наступні: Telehealth by SimplePractice, Healow, Teladoc, Sydney Care, Doximity, MDLIVE, Talkspace, Doctor On Demand, LiveHealth Online Mobile, Amwell: Doctor Visits 24/7, Walmart Health Virtual Care, HealthTap, One Medical та інші.
Телемедицина стимулює також і розвиток програмного забезпечення для охорони здоров’я. Кількість медичних сервісів значно збільшилась під час пандемії COVID-19. Серед ключових гравців, які працюють на світовому ринку телемедицини, слід виокремити Teladoc Health, American Well, GE Healthcare, Cerner Corporation, Medtronic, Siemens Healthineers, Koninklijke Philips N.V, Doctor on Demand та GlobalMed.
Глобальний ринок телемедицини спостерігає різке зростання кількості дослідницьких та інноваційних заходів у сегменті телемедицини, що також є позитивною ознакою майбутнього розвитку.
Технологічні рішення, що використовуються в методах телемедицини, можна класифікувати за наступними критеріями.
За цільовим використанням:
- Персональний моніторинг,
- Телевідеоконсультування,
- Телемедичні платформи та системи,
- Освітні та ін.
За типовим сегментом:
- Програмне забезпечення,
- Апаратне забезпечення,
- Сервіси.
За сегментом кінцевих користувачів:
- Для домашнього використання,
- Для використання в медичних закладах.
За типом розгортання та доступу:
- На фізичних майданчиках,
- На базі хмарних технологій.
Очікується, що розвиток методів штучного інтелекту (AI), машинного навчання (ML) та інтернету речей (IoT) в телемедичній допомозі відкриє більше можливостей для величезного зростання протягом наступних років. Мобільні провайдери вже створили мережу для комунікації (IoT) пристроїв. Системи, керовані штучним інтелектом, можуть надавати лікарям і медичним працівникам доступ до більшої кількості даних, що дозволяє їм приймати рішення в режимі реального часу та в цілому забезпечувати поліпшення догляду за пацієнтами та розширення досвіду.
Освітня складова телемедицини
Телемедицина забезпечує не лише надання медичних послуг, але й являє собою потужний інструмент в освітньому секторі. Так, методи телемедицини дають можливість віртуальної віддаленої комунікації між медичними працівниками не тільки з метою надання і отримання консультацій, але також і з навчальною метою.
Сьогодні у світі розвиваються спеціальні телемедичні платформи для навчання, основна перевага яких – це присутність слухачів на додипломному та післядипломному рівні. Слід відзначити, що медичні навчальні заклади можуть навчати своїх слухачів за допомогою існуючих телемедичних лікарняних систем, які часто забезпечують також і навчальну функцію.
Телемедицина дає можливість у безпечний спосіб, не наражаючи пацієнтів на ризики, візуалізувати внутрішні органи, надати доступ до пацієнта за його згодою до комунікацій з лікарем і провести навчальну сесію. Такі технології широко використовуються в світі. Це технології отримання даних з ендоскопічного обладнання, що дозволяє проводити діагностику тканин внутрішніх органів, а також взяття зразків тканин для дослідження (біопсія) та проведення певних видів хірургічного втручання.
Інший напрямок освітньої складової телемедицини зумовлений розвитком технологій онлайн-присутності в операційній, а також забезпечення віддалених навчальних сеансів для слухачів. Цей напрямок став особливо актуальним під час пандемії ковіду. Прикладом такої технології може служити телемедична платформа Epiqar, що забезпечує віртуальну присутність в операційній. Ця платформа надає спеціалізовану глобальну підтримку в режимі реального часу з можливістю спільної участі до 10 осіб в HD-якості, а також можливості проведення інтерактивних вебінарів з тисячами гостей.
Цифрові можливості телемедицини розширюють кордони медичної галузі та прибирають бар’єри. Більшість провідних університетів світу використовують телемедичні інструменти з метою доступу слухачів до інформації. Для слухачів медичних закладів це також означає доступ до величезної кількості інформації та ресурсів за допомогою відеоконференцій, які можуть допомогти у проведенні тематичних дискусій та презентацій [5].
Окремо постає питання впровадження телемедицини в навчальну програму медичних навчальних закладів. Проходження курсу з телемедицини може допомогти слухачам не лише ознайомитися із відповідними технологіями, але й краще зрозуміти складні етичні, нормативні та правові проблеми. Телемедицина може бути потужним інструментом для навчання навичкам лідерства та спілкування в медичному закладі. Лідерство та комунікація є важливими компонентами ефективного надання медичних послуг, а телемедицина надає унікальну можливість підвищувати рівень медичних працівників у цих сферах.
Телемедицина також дозволяє отримувати та обробляти дані в наукових цілях. Найбільшого прогресу в цьому досягли розділи телерадіології та телеметрії, які дозволяють в дистанційний спосіб отримувати та обробляти дані, в тому числі засобами штучного інтелекту.
Дистанційний спосіб передачі інформації значно пришвидшує отримання науковцями необхідних даних та їхню обробку, що формує нові способи наукової діяльності. Також телемедицина дає можливість працювати з великими обсягами даних, накопичуючи їх, та обробляти їх у відтермінованій перспективі. Прикладом таких можливостей є отримання даних з апаратів персонального спостереження, зокрема, холтерівського моніторингу, що забезпечує безперервний запис електрокардіограми протягом 24-48 годин.
Корисні посилання
Ресурси для лікарів та пацієнтів
- Doctor Online – сервіс для онлайн-консультацій лікарів.
- Viveo – телемедична платформа, що пропонує онлайн-консультації для українців.
- doc2rbot– безкоштовний бот, що з’єднує лікаря і пацієнта та може організаційно провести швидкі консультації.
- Академія НСЗУ – навчання за курсами для медичного персоналу та керівників закладів.
- «Онлайн-інструменти для ефективної роботи медичних працівників» – освітній серіал на порталі Дія Освіта.
Джерела використаної інформації
- Звіт LHSS USAID Телемедицина в Україні – ситуаційний аналіз (березень 2023 р.): https://www.lhssproject.org/sites/default/files/resource/2023-05/LHSS_UKRAINE_FY23_Landscape%20Assessment%20of%20Telemedicine%20in%20Ukraine_Ukr.pdf
- Д. О. Самофалов – Проблемні питання публічного управління імплементації медичних телекомунікаційних технологій для досягнення універсального покриття медичною послугою в охороні здоров’я України: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/11_2021/34.pdf
- Telemedicine for healthcare: Capabilities, features, barriers, and applications. Abid Haleem, Mohd Javaid, Ravi Pratap Singh, Rajiv Sumanc: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8590973/
- Telemedicine market assessment – USAID Health Reform Support, 2021: https://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PA00XWZR.pdf
- Knowledge, attitudes and practices of telemedicine education and training of French medical students and residents. Yaghobian S, Ohannessian R, Iampetro T, et al. J Telemed Telecare. 2022;28:248–257: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32517545/
- A web-based telehealth training platform incorporating automated nonverbal behavior feedback for teaching communication skills to medical students: a randomized crossover study. Liu C, Lim RL, McCabe KL, Taylor S, Calvo RA. J Med Internet Res. 2016;18:0: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5037316/
- A model for assessment of telemedicine applications: MAST. Kidholm K, Ekeland AG, Jensen LK, et al. Int J Technol Assess Health Care. 2012;28:44–51: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22617736/
- Market study on telemedicine. European Commission, 2018: https://health.ec.europa.eu/system/files/2019-08/2018_provision_marketstudy_telemedicine_en_0.pdf
- The future of telemedicine after COVID-19. Secretary General of the OECD, 2023: https://read.oecd-ilibrary.org/view/?ref=1178_1178746-yy7ysc5k0j&title=The-future-of-telemedicine-after-COVID-19
- Telehealth Market Size, Share Global Analysis Report. Facts & Factors, 2021: https://www.fnfresearch.com/telehealth-market
- Telehealth Market Size, Share & Trends Analysis Report. Grandviewresearch, 2022: https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/telehealth-market-report
- Telehealth Market Size, Share & Covid-19 impact Analysis. Fortune Business Insights: https://www.fortunebusinessinsights.com/industry-reports/telehealth-market-101065
- Koonin LM, Hoots B, Tsang CA, et al. Trends in the use of telehealth during the emergence of the COVID-19 pandemic —United States, January–March 2020. Morb Mortal Wkly Rep 2020; 69: 1595–1599: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33119561/
- Telehealth adoption during the COVID-19 pandemic: A social media textual and network analysis Joshua TL Anderson, Lindsay M Bouchacourt, Kristen L Sussman, Laura F Bright and Gary B Wilcox: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35392254/
- Telemedicine and Medical Education in the Age of COVID-19. Oranicha Jumreornvong, Emmy Yang, Jasmine Race, and Jacob Appel. Acad Med. 2020 Sep 10: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7489227/
- The Use of Telemedicine in Medical Education and Patient Care. Monitoring Editor: Alexander Muacevic and John R Adler, Cureus. 2023 Apr: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10198592/#REF13
- On the demand for telemedicine: Evidence from the COVID-19 pandemic. Matias Busso, Maria P. Gonzalez, Carlos Scartascini, Health Economics, 2022 March: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/hec.4523
Ключові слова
Телемедицина, управлінський аспект, освітній аспект, економічний аспект, телездоров’я, ринок телемедицини, медичний менеджмент, управління ресурсами
Наступна сторінка: Телемедицина в період воєнного стану