Функції та користувачі ЕСОЗ
Розділ №3. Електронна система охорони здоров’я
Тема 3.6 Функції та користувачі ЕСОЗ
Глосарій
Електронний кабінет – персоніфікована веб-сторінка або інтерфейс, за допомогою яких користувач відповідно до його прав доступу має можливість створювати, переглядати, обмінюватися інформацією та документами в електронній системі охорони здоров’я.
Медична інформація – інформація про стан здоров’я пацієнта, його діагноз, відомості, одержані під час медичного обстеження, зокрема відповідні медичні документи, що стосуються здоров’я пацієнта.
Автентифікація (аутентифікація) – електронний процес, який дає змогу підтвердити електронну ідентифікацію фізичної, юридичної особи, інформаційної або інформаційно-комунікаційної системи та/або походження та цілісність електронних даних.
Електронний документ – документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа.
Вступ
При огляді систем важливо розуміти, хто користується електронною інформаційною системою та які можливості надає система користувачам.
Користувачами ЕСОЗ (гіперлінк на сторінку ЕСОЗ в бібліотеці) є фізичні та юридичні особи, які зареєстровані в електронній системі охорони здоров’я і мають права доступу відповідно до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я.
Основні аспекти теми
ЦБД ЕСОЗ є системою з управління електронними документами, зокрема, обліку електронних медичних записів (детально див. Тема 3.9. Електронні медичні записи в ЕСОЗ, їх відмінність від медичної інформації у формах медичної облікової документації). Документообіг в електронній системі охорони здоров’я здійснюється відповідно до вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг. Більшість з таких документів в ЦБД ЕСОЗ (починаючи від реєстраційної інформації про надавачів медичних послуг і до електронних медичних записів) засвідчуються кваліфікованим електронним підписом, що гарантує правдивість їх авторства та цілісність документу.
Нoрмативно визначено основні функціональні можливості, що повинні бути забезпечені ЦБД ЕСОЗ:
- можливість реєстрації користувачів у центральній базі даних, у тому числі з використанням засобів електронної ідентифікації (КЕП, BankID, ДІЯ тощо). Реєстрація пацієнтів та медичних спеціалістів здійснюється ними самостійно або шляхом звернення до суб’єкта господарювання у сфері охорони здоров’я. Під час реєстрації повинно бути однозначно встановлено (ідентифіковано) особу користувача, а у разі реєстрації суб’єкта господарювання у сфері охорони здоров’я – відповідну юридичну особу та її керівника або фізичну особу – підприємця, яка одержала ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики;
- розмежування прав користувачів на внесення, перегляд інформації у центральній базі даних, внесення змін та доповнень до неї (далі – права доступу);
- здійснення пошуку та перегляду відомостей у реєстрах центральної бази даних (детально див. “Реєстри ЦБД ЕСОЗ”) відповідно до прав доступу користувача;
- збереження, автоматичне резервування і відновлення даних, що передавалися до центральної бази даних, забезпечення безперебійного доступу до центральної бази даних;
- захист інформації від несанкціонованого доступу, знищення, модифікації;
- облік операцій (внесення, перегляд, внесення змін та доповнень тощо) з інформацією та документами у центральній базі даних та подій, що відбуваються в електронній системі охорони здоров’я і стосуються її безпеки;
- можливість використання для внесення та систематизації інформації у центральній базі даних державних класифікаторів, номенклатур та довідників, затверджених в установленому законодавством порядку (детально див. Тема 3.7. Автоматизовані довідники центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я);
- підключення до системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів у встановленому законодавством порядку;
- сумісність та електронна взаємодія центральної бази даних в установленому законодавством порядку з іншими інформаційними системами та державними інформаційними ресурсами (детально див. Тема 3.10. Взаємодія ЕСОЗ з іншими державними системами та реєстрами).
Доступ користувачів до інформації у центральній базі даних здійснюється через електронні кабінети (або ще “робочі місця”). Електронні кабінети керівників та уповноважених осіб суб’єкта господарювання у сфері охорони здоров’я, медичних працівників функціонують в електронних медичних інформаційних системах (МІС, детальніше див. Тема 3.4. “МІС як складова ЦБД ЕСОЗ”), оператори яких уклали з адміністратором (ДП “Електронне здоровʼя”) договір про підключення до центральної бази даних. Електронні кабінети пацієнтів можуть функціонувати через електронні медичні інформаційні системи та веб-сайти, веб-портали або мобільні додатки уповноважених державних органів або державних підприємств.
Доступ до інформації, що міститься в ЕСОЗ, надається виключно ідентифікованим та автентифікованим користувачам, що мають відповідні права доступу. Так, на вході в систему користувачі проходять двоетапну автентифікацію: через встановлену МІС та безпосередньо вхід в ЕСОЗ, на рівні якого і визначаються права доступу користувача.
Усі користувачі мають відповідну роль в системі. Наприклад, "керівник закладу”, “медичний адміністратор”, “лікар ПМД”, “лікар-спеціаліст”, “середній медичний персонал”, “фармацевт”. Існують відповідні ролі в ЦБД ЕСОЗ також для фахівців НСЗУ та пацієнтів.
Для кожного користувача в ЕСОЗ передбачене робоче місце із потрібними користувачу функціональними можливостями.
Кожна роль передбачає певні права доступу до інформації. Наприклад, інформація про медичні записи пацієнтів доступна тільки користувачам з роллю "лікар ПМД" або “лікар-спеціаліст”. Зареєструвати працівників медичного закладу можуть лише користувачі з роллю керівника або медичного адміністратора. А можливість введення даних за договором між закладом та НСЗУ надається лише користувачу з роллю керівника.
Управління закладом здійснюється в адміністративному модулі надавача медичних послуг або аптеки – функціональному блоці, призначеному для управління інформацією про ЗОЗ ПМД, СМД або Аптеку в ЕСОЗ.
Адміністративний модуль надавача медичних послуг містить такий функціонал:
- реєстрація надавача медичних послуг (НПМ), Аптеки та підрозділів, які надають первинну або спеціалізовану медичну допомогу, аптечних пунктів;
- внесення даних про ліцензії;
- реєстрація керівника, користувачів і співробітників;
- заключення договорів з НСЗУ (капітаційного для НМП ПМД та реімбурсаційного для Аптеки).
Функціональності ЕСОЗ, доступні для лікарів (Робоче місце лікаря), – функціональний блок, що включає основні інструменти щодо роботи з даними про пацієнтів та їх медичними записами в ЕСОЗ для лікарів ПМД та СМД.
Залежно від МІС модуль робочого місця лікаря може відрізнятись за інтерфейсом та додатковим функціоналом. Але модуль будь-якої МІС, яка підключена до ЦБД, включає обов’язковий для роботи в ЕСОЗ та співпраці з НСЗУ функціонал.
Модуль “Функціональності ЕСОЗ, доступні для лікарів первинної медичної допомоги (Робоче місце лікаря ПМД)” повинен містити наступний обов’язковий функціонал:
- перегляд та укладання декларацій із пацієнтами;
- ведення електронних медичних записів;
- електронні направлення;
- діагностичні звіти;
- процедури;
- спостереження;
- виписування електронних рецептів;
- формування медичних висновків, в тому числі про тимчасову непрацездатність;
- імунізація;
- отримання доступу до медичних даних;
- робота з записами про пацієнтів в системі;
- план лікування;
- робота з довідниками, номенклатурами та класифікаторами;
- клінічна оцінка.
Модуль “Функціональності ЕСОЗ, доступні для лікарів спеціалізованої медичної допомоги (Робоче місце лікаря СМД)” повинен містити наступний обов’язковий функціонал:
- ведення електронних медичних записів;
- діагностичні звіти;
- процедури;
- спостереження;
- ЕМЗ та ЕН для неідентифікованих пацієнтів;
- електронні направлення;
- ЕМЗ в стаціонарних умовах
- формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність;
- імунізація;
- отримання доступу до медичних даних;
- робота з записами про пацієнтів в системі;
- виписування електронних рецептів
- план лікування.
- робота з довідниками, номенклатурами та класифікаторами;
- клінічна оцінка.
Робоче місце фармацевта – це функціональний блок для роботи фармацевтичних працівників в ЕСОЗ. Цей модуль МІС розроблений для погашення електронного рецепта за власні кошти пацієнта та погашення електронного рецепта.
Мета створення:
- Оптимізація, прозорість та ефективність процесу погашення рецептів на рецептурні ліки;
- Спрощення та автоматизація регулярної звітності в аптеці;
- Контроль за відпуском рецептурних препаратів суворої звітності;
- Відпуск рецептурних препаратів за програмою «Доступні ліки».
Залежно від МІС модуль робочого місця фармацевта може відрізнятись за інтерфейсом та додатковим функціоналом.
Обсяг функціональних вимог:
- Можливість перегляду записів про електронні рецепти, в тому числі виписані за програмою реімбурсації «Доступні ліки»;
- Відпуск лікарських засобів за електронними рецептами, в тому числі виписаними за програмою реімбурсації «Доступні ліки»;
- Реалізація функції реєстрації права роботи співробітників аптечного закладу через МІС, у разі використання даного модуля окремо від «Адміністративного модуля аптечного закладу».
Для відпуску рецептурних ліків аптечний заклад необхідно забезпечити наступним обладнанням:
- Робоче місце фармацевта: стандартний ПК або ноутбук;
- Доступність та швидкість інтернету: відтак кожен компʼютер має бути підключеним до мережі Інтернет;
- Програмне забезпечення: операційна система, МІС. Слід надати перевагу ліцензійному програмному забезпеченню – це забезпечить його регулярне оновлення до актуальної версії, а також посилить безпеку компʼютерної мережі;
- Периферійна техніка: сканер штрихкодів (опціонально для зручності сканування рецептів).
Перевірити, чи підключено потрібний модуль у МІС до ЦБД, можна на сайті ДП “Електронне здоров’я”.
Захист інформації у центральній базі даних здійснюється відповідно до законодавства про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах. Обробка персональних даних в електронній системі охорони здоров’я здійснюється з дотриманням вимог Закону України “Про захист персональних даних”.
Оскільки доступ до ЦБД ЕСОЗ надається винятково ідентифікованим користувачам відповідно до їхньої ролі, кожен користувач перед початком роботи повинен пройти процес автентифікації.
Автентифікація користувачів в ЕСОЗ / МІС – процедура встановлення належності пред’явленого ідентифікатора користувача до інформації в системі. Це перевірка особи користувача, процесу або пристрою, що часто є необхідною умовою для надання доступу до ресурсів в інформаційній системі. Це також один із етапів процедури надання доступу для роботи в інформаційній системі.
Автентифікація користувачів проводиться з метою захисту доступу до інформації, яка міститься в електронній системі охорони здоров’я (гіперлінк на сторінку ЕСОЗ в бібліотеці).
Створення, внесення, перегляд інформації та документів у ЦБД (гіперлінк на сторінку ЕСОЗ в бібліотеці), внесення змін та доповнень до них здійснюються користувачами відповідно до прав доступу, встановлених Порядком функціонування електронної системи охорони здоров’я та нормативно-правовими актами, що регулюють порядок ведення відповідних реєстрів.
Для пацієнтів також передбачені різні методи автентифікації у системі. Автентифікація пацієнтів потрібна для того, щоб лікар міг зареєструвати та потім знайти інформацію про пацієнта в Реєстрі пацієнтів, оновити цю інформацію або запросити у пацієнта доступ до певної медичної інформації.
Кращі практики
Реєстрація медичного закладу в Реєстрі суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я є обов’язковою для кожного надавача медичних послуг, як і внесення медичної інформації до ЕСОЗ та використання інших функціональних можливостей електронної системи охорони здоров’я. Ця вимога передбачена Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з медичної практики.
Зверніть увагу. Медичним та фармацевтичним працівникам не потрібно реєструватися в ЕСОЗ самостійно. Таких працівників реєструє тільки керівник закладу чи уповноважена особа закладу (як от фахівець з кадрів). Лише після успішної реєстрації в ЕСОЗ працівник отримує обліковий запис з відповідними правами.
Управління даними про ліцензії закладу – процес, що дозволяє управляти в ЕСОЗ даними ліцензій закладу та його підрозділів. Користувач має змогу створювати заявку на реєстрацію/оновлення основної та додаткової ліцензії закладу, переглядати інформацію про основну та додаткові ліцензії:
- тип ліцензії;
- ким видано ліцензію;
- дата видачі ліцензії;
- дата початку дії ліцензії;
- номер наказу;
- серія та/або номер ліцензії – за наявності;
- дата завершення дії ліцензії;
- напрям діяльності, що ліцензовано.
Здобуті ключові навички та основні компетентності
- Базове розуміння ЦБД ЕСОЗ як системи для роботи з електронними документами.
- Основні функціональні можливості ЦБД ЕСОЗ.
- Розуміння електронного кабінету як персоніфікованого робочого місця користувача з визначеними доступами до функціональних можливостей і даних.
Корисні посилання:
Нормативно-правові акти:
- ПОРЯДОК функціонування електронної системи охорони здоров’я до Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення»
- Постанова КМУ №411 “Деякі питання електронної системи охорони здоров’я”
- Постанова КМУ №410 “Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій”.
- Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з медичної практики
Інші джерела:
- Робота медичних сестер та братів в ЕСОЗ: можливості та рекомендації (2023) - https://www.youtube.com/live/dFTgOo-C6z8?si=Lbu2KF0kErgGwPyg
Ключові слова
ЦБД ЕСОЗ, електронний документ, електронний кабінет, електронний медичний запис, реєстр, медична інформації, функції ЦБД ЕСОЗ, користувачі ЦБД ЕСОЗ
Наступна сторінка: Автоматизовані довідники центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я