Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Протидія COVID-19 Безоплатна правнича допомога Допомога українським медикам та армії Опитування Психічне здоров'я Створення безбар`єрного простору МСЕК Військово-лікарські комісії Адміністративні послуги МОЗ
Медичним працівникам
Освіта
Стратегія розвитку медичної освіти Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
eHealth
Контакти

Медичні та інші інформаційні системи як інструменти автоматизації та управління у надавачів медичних послуг

Розділ №3. Електронна система охорони здоров’я

Тема 3.5 Медичні та інші інформаційні системи як інструменти автоматизації та управління у надавачів медичних послуг

Глосарій

Електронна медична інформаційна система – інформаційно-комунікаційна система, яка дає змогу автоматизувати роботу суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я, створювати, переглядати, обмінюватися інформацією в електронній формі, зокрема з центральною базою даних (у разі підключення).


Вступ

Роль медичних інформаційних систем не обмежується лише взаємодією з ЦБД ЕСОЗ. Медичні інформаційні системи надають користувачам ряд додаткових можливостей як щодо зручності роботи з ЦБД ЕСОЗ, так і таких, що не передбачені у ЦБД ЕСОЗ, але є корисними для управління та автоматизації процесів надавача медичних послуг чи аптеки.

Основні аспекти теми – теоретичний та практичний

Медична інформаційна система по суті – це інформаційно-комунікаційна система, головним завданням якої є управління і організація інформації медичного або аптечного закладу. Вона допомагає працівникам закладів охорони здоров’я ефективніше взаємодіяти з пацієнтами і державними структурами системи охорони здоров’я. Медична інформаційна система надає функціональні можливості, необхідні для взаємодії з ЦБД ЕСОЗ і Національною службою здоров’я України. МІС є корисними для комунальних і приватних лікарень, кабінетів, клінік, лабораторій, медичних центрів, аптек (для них розробляється різновид МІС – аптечні інформаційні системи) для автоматизації управління установою охорони здоров’я і участі в програмі медичних гарантій.


Існують два стандартних види МІС:

1. Хмарна медична інформаційна система. Підходить для будь-яких закладів охорони здоров’я та лікарів з приватною практикою. Перевага такої системи в тому, що вона доступна практично з будь-якого пристрою з доступом в інтернет. Для її впровадження не потрібно розгортати дороге серверне обладнання, а підтримку здійснює компанія-розробник.

2. Серверна медична інформаційна система. Підходить в основному для дуже великих медичних установ через їхню складну інфраструктуру і величезний обсяг інформації. 


За цільовим призначенням можна виділити наступні групи МІС:

  1. МІС для автоматизації роботи ЗОЗ. У цій групі є як МІС, що забезпечуються комплексне покриття багатьох процесів ЗОЗ, так і МІС, що спеціалізуються на певному напрямку надання медичної допомоги:
  2. МІС для закладу ПМД
  3. МІС для закладу амбулаторної СМД
  4. МІС для стаціонару
  5. Аптечні МІС. Забезпечують автоматизацію роботи аптеки щодо обліку та відпуску лікарських засобів, складський облік, управління логістикою тощо
  6. Лабораторні МІС. В першу чергу зосереджені на автоматизації процесів лабораторій, зокрема мережевих лабораторій – управління чергою, автоматизація отримання результатів досліджень з аналізаторів, інформування пацієнтів про результати, управління оплатами тощо.


Ключові процеси, які протікають під час господарської діяльності надавачів медичних послуг практично незалежно від розміру організації (як для індивідуального лікаря ФОП, так і для великого госпітального центру), є наступними:


Адміністративні процеси та ресурсне забезпечення:

  • облік структурних підрозділів та ресурсів закладу
  • кадрове забезпечення
  • матеріальне забезпечення
  • складський облік

Високотехнологічне медичне обладнання:

  • робота з автоматичними лабораторними приладами
  • робота з приладами інструментальної діагностики

Обслуговування пацієнтів:

  • облік пацієнтів
  • облік медичних документів
  • облік електронних медичних записів ЦБД ЕСОЗ
  • управління електронною чергою та записом на прийом

Бухгалтерський облік

  • облік наданих послуг (в т.ч. продаж лікарських засобів) та їх оплати
  • управління закупівлями
  • управління підрядниками
  • робота з джерелами фінансування, зокрема страховими компаніями, донорським фінансуванням тощо
  • облік оплати праці співробітників
  • податковий облік

Управлінське звітування, аналітика та прогнозування

Зовнішнє звітування, в т.ч. до НСЗУ за посередництвом ЦБД ЕСОЗ

Управління продажами та маркетинг


Наразі в Україні відсутня єдина комп'ютерна система, що здатна автоматизувати одночасно усі процеси закладу, тому зазвичай у закладах надавачів медичних послуг впроваджено одну або декілька систем, залежно від потреб закладу та доцільності автоматизації процесів. 


Зараз надавачам медичних послуг доступний перелік із понад 35 МІС, аптечних інформаційних систем, лабораторних інформаційних систем, що тією чи іншою мірою допомагають в автоматизації процесів закладів.

Серед прикладів медичних інформаційних систем можна назвати: Helsi, МедЕйр, Medstar, Health24, Doctor Eleks, Емсімед, Дорадо, Каштан, Медікіт, Електронна лікарня 2.0, Аптека 911, Tabletki.ua, Подорожник тощо. 

(Детально див. тема 4.1. Інформатизація закладу охорони здоров'я та автоматизація робочих процесів)


Враховуючи наявність такого різноманіття МІС, вибір необхідної системи для конкретного медичного закладу має спиратися на певні критерії. ДП "Електронне здоров'я" рекомендує наступний порядок вибору:


1. Оцініть функціональні можливості та потреби закладу 

Дослідіть та обговоріть з командою, які з повсякденних процесів у вашому закладі потребують автоматизації. Це може бути реєстрація пацієнтів, статистика, управління закладом, бухгалтерські, економічні, кадрові процеси тощо.

2. Залежно від кількості працівників та рівня комп’ютеризації закладу, визначте кількість робочих місць, які будуть підключені до МІС 

Зауважте, що всі лікарі, які працюють із рецептами на рецептурні лікарські засоби, засвідчують факт тимчасової непрацездатності пацієнта тощо, повинні мати компʼютеризоване робоче місце. Також забезпечте доступність працівників до принтерів.

3. Оцініть якість інтернет-підключення в закладі

Доступність та швидкість інтернету є однією з основних технічних вимог підключення до МІС. Перевірити якість інтернету та можливості щодо навантаження мережі вам можуть допомогти безоплатні онлайн-тести.

4. Дослідіть сайти МІС та сервіси, які вони пропонують 

МІС можуть надавати користувачам як базові функціональні можливості, необхідні для виконання вимог законодавства, так і додаткові щодо автоматизації процесів закладу. Зіставте пропозиції МІС з потребами вашого закладу в автоматизації.

Перелік підключених МІС можна знайти на сайті ehealth.gov.ua. Перераховані програмні забезпечення пройшли тестування відповідності технічним вимогам та отримали сертифікат відповідності КСЗІ, а отже – відповідають державним вимогам з безпеки.

5. Сконтактуйте з представниками медичних інформаційних систем, які вас зацікавили, та домовтесь про демонстрацію чи презентацію

Саме під час зустрічі фахівці зможуть якнайкраще оцінити можливості впровадження МІС, виходячи з ваших потреб та технічних передумов. Якщо це можливо, обговоріть з представниками МІС можливість тестового періоду роботи, у межах якого ви зможете оцінити зручність інтерфейсу.

6. Дізнайтесь у представника МІС про можливість налаштування системи під ваші поточні процеси

Якщо ваш заклад має визначену спеціалізацію, уточніть у МІС можливості адаптації системи під ваші потреби.

7. Інтеграція поточного програмного забезпечення

Якщо ви вже використовуєте певні програмні забезпечення у роботі, наприклад, стоматологічні програми чи програми для ведення бухгалтерської звітності, дізнайтесь, чи їх можна інтегрувати з МІС.

8. Узгодьте гарантії щодо відповідності МІС майбутнім вимогам 

Зверніть увагу, що електронна система охорони здоровʼя постійно розвивається, і надалі будуть впроваджуватись нові функціональні можливості, які можуть стати обовʼязковими згідно з вимогами законодавства. Отже, радимо передбачити умовами взаємодії з оператором МІС відповідні гарантії того, що в майбутньому МІС виконуватиме зміни, необхідні для роботи в ЕСОЗ.

9. Під час вибору МІС радимо звернути особливу увагу на послуги підтримки та навчання

Встановлення ефективних робочих відносин з обраною вами МІС є ключовим фактором для успішної інтеграції нової системи.

10. Визначте відповідальну особу за впровадження електронної медичної системи в закладі.

Впровадження МІС в закладі є важливим і комплексним процесом. Наявність контактної особи з-поміж співробітників закладу, дозволить фахівцям МІС швидко вирішувати питання, що виникають, та отримувати зворотній зв'язок щодо якісної роботи МІС.


ДОПОВНИТИ ЗА МОЖЛИВОСТІ - ПРИКЛАДИ КОМПЛЕКСНОЇ АВТОМАТИЗАЦІЇ ЗОЗ

Здобуті ключові навички та основні компетентності

  1. Мати комплексне уявлення про процеси ЗОЗ, атпеки, лабораторії тощо.
  2. Розуміти кроки вибору інформаційних систем для автоматизації процесів закладу.


Корисні посилання 

  1. https://ehealth.gov.ua/2022/09/01/yak-pryvatnomu-medzakladu-obraty-medychnu-informatsijnu-systemu/ 


Ключові слова

МІС, автоматизація, ЗОЗ, модулі МІС, хмарна МІС, серверна МІС

Наступна сторінка: Функції та користувачі ЕСОЗ