Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Протидія COVID-19 Безоплатна правнича допомога Допомога українським медикам та армії Опитування Психічне здоров'я Створення безбар`єрного простору МСЕК Військово-лікарські комісії Адміністративні послуги МОЗ
Медичним працівникам
Освіта
Стратегія розвитку медичної освіти Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
eHealth
Контакти

Робота з комп’ютером, автоматизоване робоче місце медичного працівника

Розділ №1. Загальна цифрова грамотність працівників охорони здоров’я

Тема 1.1. Робота з комп’ютером, автоматизоване робоче місце медичного працівника

Вступ

Розвиток цифрових технологій сприяє розвитку національної цифрової економіки та суспільства, підвищенню якості життя громадян, а також диктує потребу у підготовці кадрового потенціалу для реалізації державної політики цифрової трансформації у сфері охорони здоров’я, яку окреслено, в тому числі, в законодавчих актах з розвитку цифрової економіки та суспільства України, розвитку цифрових компетентностей громадян, цифрової трансформації системи охорони здоров’я. Пріоритетні напрямки, завдання і проекти у сфері охорони здоров’я визначені МОЗ, НСЗУ, ДП «Електронне здоров'я», схвалені Мінцифри України і вже значною мірою реалізовані у вигляді створеної в Україні екосистеми електронної охорони здоров’я, а також введених окремо спецкурсів у закладах медичної та фармацевтичної освіти. Такий підхід узгоджується зі світовими тенденціями та рекомендаціями ВООЗ, однак наразі залишаються ще відкритими питання структуризації і відповідності конкретних цифрових знань, умінь і навичок певним рівням фахової кваліфікації, посадовим обов’язкам і виконуваним функціям працівників охорони здоров’я різних категорій.


Актуальність теми

При впровадженні електронної охорони здоров'я та електронної системи охорони здоров'я (ЕСОЗ) цифрова компетентність стає невіддільною складовою професійної діяльності медичних працівників та є ключовою компетентністю в умовах цифрової трансформації охорони здоров’я. Цифрова компетентність охоплює впевнене, критичне та відповідальне використання цифрових технологій безпосередньо у професійній діяльності, а також для безперервного професійного розвитку (БПР), працевлаштування та власного розвитку. Цифрова компетентність працівника охорони здоров’я охоплює такі поняття як загальна цифрова грамотність, інформаційна грамотність, управління цифровими медичними даними та передача медичної інформації, цифрова комунікація та співпраця, оптимізація та управління обігу ліків та лікарських призначень, замовлення діагностичних досліджень, підтримка прийняття рішень, кібергігієна та кібербезпека (включаючи захист персональних даних пацієнтів), а також розв'язання проблем і навчання впродовж життя у цифровому середовищі.


Основні аспекти теми

Ключові терміни та визначення

Рамка цифрових компетентностей для працівників охорони здоров'я України (далі – Рамка) – це інструмент, створений з метою покращення рівня цифрових компетентностей медичних працівників, який можна вважати до певної міри довідником із цифрових компетентностей для працівників охорони здоров'я України, що окреслюють обсяг знань, умінь, практичних навичок і ставлень, які необхідні для підвищення якості надання медичних послуг населенню, достойної конкуренції на українському і європейському ринку праці та ефективного використання сучасних досягнень в напрямі цифрових технологій. Рамка відображає сучасний стан та тенденції впровадження засобів цифровізації використання комп’ютерної техніки у галузі охорони здоров’я і, відповідно, необхідних цифрових навичок для практичного освоєння та використання цих технологій працівниками охорони здоров’я. 


Автоматизоване робоче місце (далі – АРМ) – індивідуальний комплекс технічних і програмних засобів, що призначений для автоматизації професійної праці користувача і забезпечує підготовку, редагування, пошук і видачу на екран та друк необхідних йому документів і даних. АРМ медичного працівника є програмним модулем електронної медичної інформаційної системи (МІС), призначеним для підвищення ефективності роботи медичних працівників шляхом значного скорочення часу на виконання іншої роботи, наприклад, на ведення документації в паперовому вигляді. АРМ включає наступні ключові блоки: робоче місце лікаря та робоче місце фармацевта.

 [KS1]Про функціонування інформаційно... | від 25.07.2022 № 1317 (rada.gov.ua)


Робоче місце лікаря – це функціональний блок, що включає основні інструменти щодо роботи з даними про пацієнтів та їх медичними записами в ЕСОЗ для лікарів первинної медичної допомоги (ПМД) та спеціалізованої медичної допомоги (СМД) і складається з відповідних модулів. 


Робоче місце фармацевта – це функціональний блок для роботи фармацевтичних працівників в ЕСОЗ. Цей модуль МІС розроблений для погашення електронного рецепта за власні кошти пацієнта та погашення електронного рецепта в рамках програми «Доступні ліки».


Рамка цифрових компетентностей для працівників охорони здоров’я України

В Рамці виділено декілька вимірів: всі компоненти (складові) цифрової компетентності згруповано у 5 сфер (С) по 5 компонентів (К) у кожній сфері. Крім того надано детальний опис (дескриптори) кожного компоненту й описано вимоги до 4-х рівнів оволодіння за кожним компонентом.

Для успішного опанування всіма компонентами необхідний базовий рівень загальної цифрової грамотності, виділений у першу сферу/домен (С1). В основу покладено пацієнтоорієнтований підхід, який забезпечується трьома сферами (доменами): С2 – управління цифровими даними в ЕСОЗ та інших електронних медичних інформаційних системах; С3 – цифрова комунікація та взаємодія у цифровому середовищі; С4 – цифрові медичні пристрої, системи та застосунки, включаючи найновітніші технології і засоби. Ці три сфери визначають необхідні цифрові навички, готовність персоналу до освоєння, використання і впровадження сучасних досягнень у галузі охорони здоров’я завдяки її цифровізації. Окремо виділено п’яту сферу (С5) щодо застосування цифрових технологій для управління в галузі охорони здоров’я, яка є певним маркером успішності впроваджень нових технологій у практичну діяльність закладів охорони здоров’я. 


Структура Рамки:

  • Вимір 1: Сфери (домени) цифрової компетентності працівника охорони здоров’я України
  • Сфера 1: Загальна цифрова грамотність
  • Сфера 2: Робота з цифровими даними в ЕСОЗ та інших електронних медичних інформаційних системах
  • Сфера 3: Цифрова комунікація та взаємодія у цифровому середовищі 
  • Сфера 4: Цифрові медичні інструменти, пристрої та застосунки
  • Сфера 5: Цифрова трансформація в охороні здоров’я  
  • Вимір 2: Компоненти Рамки цифрової компетентності

Для базового орієнтування у цифровому середовищі необхідно бути обізнаним у Сферах 1, 2 та 3, узагальнена інформація по яким описана нижче.

У Рамці перша сфера (С1. Загальна цифрова грамотність) описує загальні компоненти цифрової компетентності, необхідні для подальшого оволодіння всіма іншими компонентами цифрової компетентності професійного спрямування. Тут виділяються компоненти з комп’ютерної та інформаційної грамотності, початкові знання щодо кібергігієни та кіберзахисту, захисту даних та безпечної роботи в мережі Інтернет, правові та етичні норми спілкування у цифровому середовищі, можливості саморозвитку та освоєння нових цифрових технологій. Навички і компетентності, набуті у першій сфері (С1), надалі удосконалюються при роботі з базами даних, кодами і класифікаторами, результатами обстежень в ЕСОЗ та інших інформаційних системах, які прописані у сфері С2. Базові питання мережевої грамотності та дотримання правових і етичних норм у цифровому середовищі є необхідними при роботі з даними сфери 2 та в компонентах, що стосуються комунікації, взаємодії і співпраці з використанням цифрових технологій, описаних у сфері 3.  

С1.К1. Комп’ютерна грамотність

С1.К2. Інформаційна грамотність та медіаграмотність

С1.К3. Кібербезпека, кібергігієна та захист даних

С1.К4. Правові та етичні норми в цифровому середовищі

С1.К5. Саморозвиток та безперервний професійний розвиток у цифровому середовищі

Друга сфера (С2. Робота з цифровими даними в ЕСОЗ) є основною і формує фундаментальні вимоги щодо цифрових навичок, необхідних для кваліфікованої роботи з цифровими медичними/немедичними даними в електронній охороні здоров’я (ЕОЗ), при користуванні медичними інформаційними системами (МІС), для коректного кваліфікованого підходу до ведення електронних медичних записів, використання клінічних кодів і класифікаторів, звернення до інших компонентів екосистеми ЕОЗ в Україні, фахового формулювання і заповнення документації електронних рецептів, направлень і медичних висновків на основі ґрунтовного аналізу первинних даних.

С2. К1. Робота з даними в ЕСОЗ

С2. К2. Робота з базами даних, структурами, реєстрами 

С2. К3. Аналіз даних 

С2. К4. Робота з клінічними кодами та класифікаторами

С2. К5. Робота з іншими компонентами електронної охорони здоров'я України (поза межами ЕСОЗ)

Третя сфера (С3. Цифрова комунікація, взаємодія та співпраця у цифровому середовищі) описує особливості професійної цифрової комунікації, взаємодії та співпраці працівників охорони здоров’я в екосистемі ЕОЗ. Тут приділяється увага як питанням безпечної передачі персональних даних в межах клінік, відділень, окремих закладів охорони здоров’я, так і при співпраці в межах різних МІС, використанні ЕСОЗ, користуванні засобами телемедицини та іншими технологіями. Запропоноване структурування компонентів в цій сфері дозволяє також звернути увагу працівників на особливості та відмінності простої комунікації (як спілкування), взаємодії (як спільного використання ресурсів і даних) та співпраці (як спільного вирішення поточних питань і роботи над спільними завданнями і проектами) в галузі охорони здоров’я.

С3. К1. Професійна цифрова комунікація 

С3. К2. Цифрова взаємодія

С3. К3. Співпраця у цифровому середовищі

С3. К4. Обмін даними в системі ЕСОЗ

С3. К5. Взаємодія в екосистемі охорони здоров'я України 

Разом сфери С2 і С3 можна охарактеризувати як домени, що описують необхідні базові компетентності надання медичної допомоги пацієнтам з широким використанням сучасних цифрових технологій.


Рівні цифрової грамотності

Враховуючи велику різноманітність і особливості різних фахових спеціалізацій працівників ОЗ (понад 250 найменувань у класифікаторі професій), в Рамці окреслено лише узагальнені вимоги щодо рівнів оволодіння цифровою компетентністю, що дозволяє за необхідності деталізувати вказані рівні при визначенні вимог конкретних професійних стандартів та кваліфікаційних характеристик працівників охорони здоров’я різних спеціалізацій. Таким чином, деякі компоненти цифрової компетентності, необхідні для працівників окремих спеціалізацій на достатньому рівні, для працівників інших спеціалізацій можуть бути необхідними для освоєння на фаховому або високому рівні, що має бути прописано у кваліфікаційних вимогах. 

Оцінювання рівня володіння цифровою компетентністю виконується за якісною (базовий, достатній, фаховий, високий рівень) та кількісною шкалою, що визначається у бальній системі (1-100). Бали виставляються як за результати тестування, так і за виконання практичних завдань. Кількісна оцінка відбувається відповідно до типу тестування, складності, кількості та об’єму тестових завдань. Підтвердженням кваліфікаційного рівня є сертифікація здобувача за визначеним набором компетентностей і рівнями їх володіння відповідно до кваліфікаційних вимог (мається на увазі майбутній оновлений варіант класифікатора професій1 в Україні та Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, “Випуск 78. Охорона здоров’я”2). Підвищення кваліфікації передбачає поетапну сертифікацію відповідно до узагальненої структури цієї Рамки.

Для визначення рівня цифрової компетентності використовується відповідна шкала вимірювання рівнів володіння цифровою компетентністю (Таблиця 1). Починаючи з базового рівня і до високого, кожен наступний рівень включає в себе попередній. Для кожного рівня відображені загальні та специфічні навички. Крім того, кожен рівень розглядається як з позиції складності завдань та глибини пізнання, так і автономності роботи. Важливо, що в залежності від посадових обов'язків, вимоги до рівня володіння цифровою компетентністю можуть і будуть відрізнятися від сфери до сфери.

.1 https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v257u217-95#Text
.2 https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va117282-02


Рівні володіння цифровими компетентностями

Складність завдань

Автономність роботи

Пізнавальний домен

Базовий

A

Чітко визначені прості і шаблонні завдання, прості проблеми

Самостійно або (за необхідності) за інструкціями або під керівництвом більш досвідченого експерта

Запам'ятовування

Достатній

 

B

Завдання та чітко визначені нешаблонні проблеми

Самостійно

Усвідомлення 

Розуміння

Фаховий

С

Завдання та проблеми різного ступеня складності

Самостійно і відповідно до своїх потреб

Застосування та оцінювання. Вміння обрати найкраще технологічне рішення

Високий

D

Складні завдання з обмеженим колом можливих рішень

Впевнено використовує самостійно та може навчати інших.

 Здійснює інтегрований внесок у професійну практику та керування іншими користувачами


Критичне оцінювання, 

інноваційне та 

творче впровадження 

цифрових технологій відповідно до посадових обов’язків


Таблиця 1. Якісна шкала вимірювання рівнів кваліфікації щодо цифрової компетентності

Реальний рівень володіння певними компетентностями визначається тестуванням працівників охорони здоров'я за відповідними змістовними навчальними модулями, а також виконанням ними практичних ситуативних завдань, що стосуються певних компонентів цифрової компетентності. Такі модулі містять деталізовану інформацію щодо відповідних компетентностей згідно з їх дескрипторами. Тестові завдання можуть використовуватись працівниками охорони здоров'я для проведення самооцінювання їх рівнів володіння компетентностями з метою вибору навчальних модулів для підвищення свого кваліфікаційного рівня. 


Автоматизоване робоче місце медичного працівника (АРМ) як модуль МІС, його завдання та функції
Автоматизоване робоче місце медичного працівника є необхідним модулем МІС для забезпечення кращої роботи медустанови, що дозволяє максимально автоматизувати роботу кожного спеціаліста, підвищивши якість надання медичних послуг. 

Завдання, які розв’язує використання АРМ:

  • економія часу медичного персоналу (ведення документації в електронному вигляді, доступ до результатів обстежень і призначення інших лікарів, можна скоротити час, витрачений на зазначені види робіт та надавати більше медичних послуг);
  • підвищення лояльності до пацієнтів (прийом через відеозв’язок, контроль лікування в реальному часі, відправлення призначень та довідок на пошту або месенджер дозволяє покращити сервіс медустанови);
  • можливість контролю власної ефективності. 


В залежності від вибору МІС модуль робочого місця лікаря може відрізнятись за інтерфейсом та додатковою функціональністю. Але модуль будь-якої МІС, яка підключена до ЦБД, включає обов’язкову для роботи в ЕСОЗ та співпраці з НСЗУ функціональність. 

Модуль “Функціональності ЕСОЗ, доступні для лікарів первинної медичної допомоги (Робоче місце лікаря ПМД)” повинен містити наступну обов’язкову функціональність:

  • перегляд та заключення декларацій із пацієнтами; 
  • ведення електронних медичних записів;
  • електронні направлення;
  • діагностичні звіти;
  • процедури;
  • спостереження;
  • виписування електронних рецептів;
  • формування медичних висновків, в тому числі про тимчасову непрацездатність;
  • імунізація;
  • отримання доступу до медичних даних;
  • робота з записами про пацієнтів в системі;
  • план лікування;
  • робота з довідниками, номенклатурами та класифікаторами;
  • клінічна оцінка.  

Модуль “Функціональності ЕСОЗ, доступні для лікарів спеціалізованої медичної допомоги (Робоче місце лікаря СМД)” повинен містити наступну обов’язкову функціональність:

  • ведення електронних медичних записів;
  • діагностичні звіти;
  • процедури;
  • спостереження;
  • ЕМЗ та ЕН для неідентифікованих пацієнтів;
  • електронні направлення;
  • ЕМЗ в стаціонарних умовах;
  • формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність;
  • імунізація;
  • отримання доступу до медичних даних;
  • робота з записами про пацієнтів в системі;
  • виписування електронних рецептів;
  • план лікування;  
  • робота з довідниками, номенклатурами та класифікаторами;
  • клінічна оцінка.

Відповідно до наказу МОЗ України від 27.12.2013 № 1150 Автоматизоване робоче місце медичного працівника має включати, проте не обмежуватись наступним:

  • у завідувача амбулаторією, лікарів ПМД, старшої медичної сестри, молодших спеціалістів з медичною освітою: системний блок з монітором або ноутбук, або інші еквівалентні пристрої, принтер, стандартне та прикладне програмне забезпечення, інші периферійні пристрої, у т.ч. такі, що забезпечують доступ до локальної мережі та інтернет;
  • у реєстратора: системний блок з монітором, принтер, стандартне та прикладне програмне забезпечення, інші периферійні пристрої, у т. ч. такі, що забезпечують доступ до локальної мережі та інтернет;
  • у головного лікаря, заступника головного лікаря, статистика, бухгалтера, економіста, головної медсестри: системний блок з монітором, принтер, стандартне та прикладне програмне забезпечення, інші периферійні пристрої, у т.ч. такі, що забезпечують доступ до локальної мережі та інтернет.


Метою створення Робочого місця фармацевта є:

  • Оптимізація, прозорість та ефективність процесу погашення рецептів на рецептурні ліки;
  • Спрощення та автоматизація регулярної звітності в аптеці;
  • Інструмент контролю за відпуском рецептурних препаратів суворої звітності; 
  • Інструмент відпуску рецептурних препаратів за програмою «Доступні ліки».

 

В залежності від вибору МІС модуль робочого місця фармацевта може відрізнятись за інтерфейсом та додатковою функціональністю. 

Обсяг функціональних вимог:

  • Можливість перегляду записів про електронні рецепти, в тому числі виписані за програмою реімбурсації «Доступні ліки»;
  • Відпуск лікарських засобів за електронними рецептами, в тому числі виписаними за програмою реімбурсації «Доступні ліки»;
  • Реалізація функції реєстрації права роботи співробітників АЗ через МІС, у разі використання даного модуля окремо від «Адміністративного модуля аптечного закладу».


Для відпуску рецептурних ліків аптечний заклад необхідно забезпечити наступним обладнанням:

  • Робоче місце фармацевта: стандартний ПК або ноутбук;
  • Доступний та швидкий інтернет: відтак кожен компʼютер має бути підключеним до мережі Інтернет;
  • Програмне забезпечення: операційна система, МІС. Надавайте перевагу ліцензійному програмному забезпеченню – це забезпечить його регулярне оновлення до актуальної версії, а також посилить безпеку вашої компʼютерної мережі;
  • Периферійна техніка: сканер штрихкодів (опціонально для зручності сканування рецептів).



Здобуті ключові навички та основні компетентності


  • Знати визначення поняття Рамка цифрових компетентностей для працівників охорони здоров'я України та розуміти її необхідність, а також знати визначення поняття Автоматизоване робоче місце медичного працівника (лікаря та фармацевта)
  • Розуміти структуру Рамки, її сфери та компоненти
  • Усвідомлювати вимоги щодо рівнів цифрової грамотності та знати рівні кваліфікації щодо цифрової компетентності
  • Розуміти завдання АРМ медичного та фармацевтичного працівника, а також бути обізнаним у функціональності залежно від модулів (лікаря ПМД, лікаря СМД, фармацевта)



Корисні посилання 

Нормативні документи



Інші інформаційні / навчальні матеріали 


Ключові слова / Теги

цифрова трансформація, сфера охорони здоров’я, цифрові компетентності, екосистема електронної охорони здоров’я, ВООЗ, заклади медичної освіти, цифрові знання, уміння, навички, рівень фахової кваліфікації, ЕСОЗ, цифрова компетентність, професійна діяльність медичних працівників, безперервний професійний розвиток, БПР, інформаційна грамотність, управління цифровими медичними даними, передача медичної інформації, цифрова комунікація та співпраця, оптимізація та управління обігу ліків, призначень, замовлення діагностичних досліджень, кібергігієна, кібербезпека, складові цифрової компетентності, сфери, компоненти, дескриптори, виміри, домени, електронні медичні інформаційні системи, МІС, цифрова комунікація, цифрові медичні пристрої, системи, застосунки, технології, первинна і спеціалізована медична допомога, автоматизоване робоче місце медичного працівника, АРМ, модуль, робоче місце лікаря, робоче місце фармацевта, функціонал


Наступна тема: Мобільний телефон (смартфон) та мобільні застосунки