Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Протидія COVID-19 Безоплатна правнича допомога Допомога українським медикам та армії Опитування Психічне здоров'я Створення безбар`єрного простору МСЕК Військово-лікарські комісії Адміністративні послуги МОЗ
Медичним працівникам
Освіта
Стратегія розвитку медичної освіти Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
eHealth
Контакти

Телемедицина в період воєнного стану

Розділ №5. Телездоров’я та телемедицина
Тема 5.8. Телемедицина в період воєнного стану


Глосарій

Телеконсультування (телевідеоконсультування) – комунікація (взаємодія) двох або більше учасників (медичних (фармацевтичних) працівників та/або фахівців з реабілітації та пацієнтів) з використанням інформаційно-комунікаційних технологій з метою надання пацієнтам медичної та/або реабілітаційної допомоги та профілактики.

Телеметрія - сукупність технологій та засобів, що дають змогу проводити дистанційне вимірювання показників стану здоров’я пацієнта, а також обробку та передачу інформації/даних про такі показники

Телемедична послуга – послуга з медичного обслуговування населення (медична послуга), яка надана із застосуванням методів та засобів телемедицини. 

НСЗУ – центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій.

Засоби телемедицини – будь-який технічний, програмний засіб або інший компонент інформаційної (автоматизованої) системи для надання медичної та/або реабілітаційної допомоги з використанням телемедицини.


Метод телемедицини (телемедичний метод) - порядок дій з використанням технічних і програмних засобів та/або інших компонентів інформаційної (автоматизованої) системи, які в комплексній взаємодії забезпечують надання пацієнтам медичної та/або реабілітаційної допомоги із застосуванням телемедицини.


Вступ


Повномасштабне вторгнення росії в Україну в лютому 2022 року і спричинене ним масове переміщення населення суттєво вплинули на якість та доступність медичної допомоги. Ще до повномасштабної війни вразливі групи населення стикалися з перешкодами в особистому отриманні медичних послуг. Ці події і спричинені ним масове переміщення населення та атаки на медичні заклади посилили потенціал телемедицини для відновлення та підтримання доступу до медичної допомоги.


Актуальність

У період воєнного стану в Україні, виникли об'єктивні обставини, які обмежують можливість надання якісних та своєчасних медичних послуг. Одним з варіантів підтримки роботи системи охорони здоров’я в Україні є застосування технічних рішень віддаленої телемедичної взаємодії з медичним фахівцем. Саме використання телекомунікаційних інструментів в медицині, особливо в умовах військового стану, може забезпечити оперативний, безпечний та захищений спосіб комунікації між закладами охорони здоров’я, лікарями та іншими медичними працівниками для забезпечення належного надання медичних послуг пацієнтам при ушкодженнях, пораненнях та інших станах.

Застосування телемедицини у період дії воєнного стану регулюється наступними нормативно-правовими актами:


Теоретичні та практичні аспекти


Ще у 2020 році обмеження доступу до медичної допомоги у зв’язку з пандемією COVID-19 підвищило попит на послуги телемедицини. Пацієнти і лікарі стали частіше користуватися такими послугами, адже припинення міжміського та обласного транспортного сполучення і необхідність мати спеціальну перепустку для пересування зменшили можливості для особистого відвідування закладів охорони здоров’я первинної та спеціалізованої медичної допомоги. Для подолання цих проблем по всій країні поступово і спорадично почали з’являтися телемедичні послуги. Лікарі надавали українським громадянам безоплатні медичні консультації онлайн через медичні інформаційні системи, месенджери або міжнародні телемедичні платформи. У 2022 році серед методів телемедицини, які найчастіше використовувалися в Україні, були телеконсультації (телевідеоконсультації), та медичні послуги, пов’язані з використанням діагностичних пристроїв (телеметрія). 

За критичних умов, які виникли під час воєнних дій при вторгненні росії в Україну, потреба населення в охороні здоров’я значно загострилась, і, попри те, що розвиток телемедицини ще перебуває на відносно ранніх стадіях, телемедицина стала важливим інструментом для підтримання доступу до медичної допомоги. Можливість отримати відповідне лікування, навіть якщо фахівець недоступний особисто, має вирішальне значення для пацієнтів, ще й через те, що багато лікарів стали внутрішньо переміщеними особами чи навіть покинули країну. Відсутність необхідного кадрового потенціалу (особливо на прифронтових територіях) збільшує навантаження на медичних працівників, тож в сучасних реаліях телемедичні послуги стають чи не єдиним варіантом для надання медичної допомоги.

За даними НСЗУ, телемедичні послуги надавалися в усіх областях України. Частка телемедичних послуг загалом була вищою в регіонах у зоні активного конфлікту. Наприклад, у Луганській області телемедичні послуги становили майже 13% від загальної кількості послуг, у Харківській області – 10,2%, а в Херсонській області – 9,9%. Запорізька область була винятком: лише 3,7% послуг було надано за допомогою засобів телемедицини попри те, що в регіоні в цей період тривали активні бойові дії. Найбільшу частку телемедичних послуг зафіксовано саме в регіонах, де велися активні бойові дії. Загалом в Україні середній відсоток консультацій засобами зв’язку від загальної кількості послуг становить 4,7%, а середній відсоток пацієнтів, які скористались засобами зв’язку для отримання медичних послуг – 8%. Після початку широкомасштабної збройної агресії російської федерації деякі заклади охорони здоров’я, зокрема в зоні бойових дій, тимчасово призупинили надання медичної та реабілітаційної допомоги, а частині медичних закладів довелося призупинити надання планових госпіталізацій та операцій. Чимало медичних працівників та фахівців з реабілітації вступили до лав Збройних Сил України; частина жінок-медиків, рятуючи своїх дітей від війни, виїхала за межі України. Внаслідок бойових дій військовослужбовці та цивільні особи, у тому числі діти, зазнали травм і поранень. Медичним працівникам доводиться надавати медичну допомогу пацієнтам із складними пораненнями, опіками і травмами, зокрема мінно-вибуховими травмами і політравмами. За таких обставин вкрай необхідним є залучення високоспеціалізованих медичних фахівців, в тому числі іноземних медичних працівників та фахівців з реабілітації (крім громадян російської федерації та республіки білорусь), які готові долучитися до надання медичної і реабілітаційної допомоги, маючи досвід надання допомоги в надзвичайних ситуаціях воєнного характеру. 

Слід зазначити, що останнім часом суттєвих доопрацювань зазнало законодавче регулювання надання медичної та реабілітаційної допомоги іноземними медичними працівниками та фахівцями з реабілітації для забезпечення умов відповідності наявним реаліям та потребам правового регулювання. У 2022 році було внесено ряд відповідних змін до низки законів України, зокрема, до Основ законодавства України про охорону здоров’я, Закону України «Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я», Закону України «Про волонтерську діяльність», Закону України «Про захист персональних даних», Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності». Зокрема, в період дії воєнного стану та протягом шести місяців з дня припинення дії воєнного стану діють наступні зміни: 

  • Медична та реабілітаційна допомога можуть надаватися не тільки медичними працівниками та фахівцями з реабілітації, які перебувають у трудових відносинах із закладами охорони здоров’я, або фізичними особами – підприємцями, які зареєстровані та одержали відповідну ліцензію в установленому законом порядку, а й медичними працівниками, фахівцями з реабілітації, які залучені до надання медичної допомоги, реабілітаційної допомоги як волонтери у встановленому законом порядку. 
  • Медична та реабілітаційна допомога може надаватися поза місцем провадження господарської діяльності з медичної практики, яке зазначене у заяві про отримання ліцензії та доданих до неї документах, якщо заклад охорони здоров’я, що забезпечує надання медичної допомоги, реабілітаційної допомоги, або фізична особа – підприємець, який зареєстрований та одержав відповідну ліцензію, знаходиться на території територіальної громади, що розташована або була розташована в районі проведення воєнних (бойових) дій або яка перебуває чи перебувала в тимчасовій окупації або оточенні (блокуванні).
  • До надання медичної та реабілітаційної допомоги можуть залучатися медичні працівники та фахівці з реабілітації, які є іноземцями (крім громадян російської федерації та республіки білорусь) або особами без громадянства та прибули в Україну для надання медичної допомоги, реабілітаційної допомоги на запрошення закладу охорони здоров’я або іншого підприємства, організації чи установи, що залучають до волонтерської діяльності іноземців та осіб без громадянства, якщо такі медичні працівники, фахівці з реабілітації відповідають вимогам до освіти та професійної кваліфікації тієї країни, в якій вони працюють, та мають документи про освіту та відповідну професійну кваліфікацію, засвідчені в порядку консульської легалізації або шляхом проставлення апостилю у відповідній країні. У звязку з чим слід відзначити, що залучення іноземних медичних працівників та фахівців з реабілітації відбувається на запрошення закладів охорони здоров’я або інших юридичних осіб, що залучають до волонтерської діяльності іноземців та осіб без громадянства (зокрема, і на запрошення відповідних громадських організацій).
  • До надання медичної допомоги із застосуванням телемедицини можуть залучатися медичні працівники, які є іноземцями та перебувають на території іноземних держав (крім російської федерації та республіки білорусь), якщо такі медичні працівники відповідають вимогам до освіти та професійної кваліфікації тієї країни, в якій вони працюють, та пройшли процедуру реєстрації на відповідних телемедичних платформах. Подібне правило запроваджено і щодо надання реабілітаційної допомоги із застосуванням телереабілітації. 
  • Усунено законодавчі перешкоди для залучення волонтерів до діяльності із надання медичної та реабілітаційної допомоги, зокрема, перешкоди для залучення волонтерів підприємствами. Це особливо важливо з огляду на те, що переважна більшість комунальних закладів охорони здоров’я є саме комунальними некомерційними підприємствами. Крім того, скасовано заборону на залучення волонтерів підприємствами, установами та організаціями, які не є неприбутковими, оскільки чимало прибуткових підприємств, зокрема, приватних закладів охорони здоров’я, мають потужні можливості для залучення іноземних медичних працівників та фахівців з реабілітації як волонтерів. Водночас підприємства, організації, установи, які не є неприбутковими, можуть залучати волонтерів виключно для надання безоплатної медичної допомоги та безоплатної реабілітаційної допомоги. Уможливлено надання реабілітаційної допомоги на різних рівнях допомоги фахівцями з реабілітації, які залучені до надання реабілітаційної допомоги як волонтери у встановленому законом порядку.


Реагуючи на сучасні виклики, у 2024 році МОЗ було внесено ряд відповідних змін до низки законів України, зокрема, до Наказу №77 від 15.01.2024 “Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 17 вересня 2022 року № 1695 та затвердження Змін до Порядку надання медичної допомоги із застосуванням телемедицини, реабілітаційної допомоги із застосуванням телереабілітації на період дії воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях”. Зокрема установити, що на період дії воєнного стану:

1) застосовується Порядок надання медичної та/або реабілітаційної допомоги із застосуванням телемедицини на період дії воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, затверджений пунктом 1 цього наказу;

2) про кожен випадок надання медичної та/або реабілітаційної допомоги із застосуванням телемедицини лікар або інший медичний працівник, фахівець з реабілітації робить медичний запис про медичний огляд, надання консультації або лікування відповідно до Порядку ведення Реєстру медичних записів, записів про направлення та рецептів в електронній системі охорони здоров’я, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 28 лютого 2020 року № 587, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 березня 2020 року за № 236/34519.

3) надання медичної та/або реабілітаційної допомоги із застосуванням телемедицини надається за рішенням лікаря та/або фахівця з реабілітації відповідно до вимог законодавства України про реабілітацію.

4) закладам охорони здоров’я та фізичним особам - підприємцям, які зареєстровані та одержали в установленому законом порядку ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, використовувати у своїй діяльності засоби телемедицини.

Окрім цього втратив чинність наказ Міністерства охорони здоров’я України від 20 червня 2022 року № 1062 «Про організацію надання медичної допомоги із застосуванням телемедицини в умовах воєнного стану», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 02 липня 2022 року за № 728/38064.

Такі заходи свідчать про сталий прогрес у розвитку телемедицини в Україні з метою забезпечення доступності медичних послуг для пацієнтів та упорядкування роботи медичних закладів і лікарів.


Телемедичні рішення для надання психологічної допомоги


Після початку повномасштабної агресії росії проти України також було запроваджено та удосконалено ряд ініціатив та проектів для надання безкоштовної психологічної допомоги в онлайн-режимі. Були налагоджені прямі або опосередковані способи контакту з пацієнтами. Серед таких проектів можна виокремити благодійний фонд ментального здоров’я UA Mental Help, онлайн-платформу Розкажи мені, всеукраїнську програму піклування про ментальне здоров’я Ти як?, проект психологічної підтримки Поруч, Хаб стійкості, TeleHelp Україна, незалежний портал безкоштовних онлайн послуг Help24, тощо.


В рамках Всеукраїнської програми ментального здоров'я “Ти як?” за ініціативою першої леді Олени Зеленської існує ряд проєктів надання психологічної допомоги для ветеранів і не тільки. Варто відзначити ряд проєктів та інформаційних рішень котрі забезпечують дану послугу:

  1. Застосунок “База” – український сервіс психологічної допомоги для ветеранів. Застосунок містить навчальні матеріали про психічне здоров’я, вправи для самодопомоги та список корисних контактів. Тут можна дізнатися більше про тривогу, наслідки контузії, хронічний біль, поганий сон, депресію, нав’язливі думки та знайти інструменти допомоги. Застосунок містить трекер настрою, можливість вести щоденник своїх думок та станів, створювати нагадування. Розробники застерігають, що “База” – не заміна психотерапії, а шанс краще зрозуміти свої стани та вміти надати собі первинну психологічну підтримку. Зокрема, у застосунку є кризова кнопка, функція якої – допомогти врегулювати свій стан, коли він стає критичним. Крім того, у “Базі” є можливість написати фахівцю-психотерапевту та отримати від нього відповідь.
  2. ГО “Вільний вибір”. Даний проєкт націлений на надання психологічної підтримки ветеранам, ветеранкам, військовим та їх родинах у доказовим методах психотерапії; творити та розвивати екологічну, професійну спільноту фахівців сфери ветеранів справ.
  3. Проєкт “Марта”. Це програма ментального здоров'я для ветеранів війни, їх рідних та близьких. МАРТА надає можливість анонімно пройти тестування, зрозуміти свій психологічний стан та за потреби знайти фахівця або звернутись на гарячу лінію кризової підтримки для ветеранів та їх родин Українського ветеранського народу.
  4. Проєкт “Mental help”. Це онлайн платформа націлена на надання безкоштовної психологічної допомоги та підтримки українцям у цей непростий час. Кожен незалежно від статі та віку може отримати належну психологічну допомогу. Проєкт зібрав команду зі 15 психологів, які готові працювати з усіма українцями, що відчувають на собі психологічні наслідки війни. Окрім індивідуальних консультацій, психологи проводять відкриті лекції.
  5. Проєкт “Ucare.me”. Ресурс допомагає людям знайти висококваліфікованих психологів для вирішення їх потреб.
  6. Платформа “Mindynet”. Даний проєкт забезпечує онлайн та оффлайн консультації від досвідчених спеціалістів та за потреби пройти курс реабілітації та соціальної адаптації. В рамках даного проекту психологи надають безкоштовно свої послуги або за рахунок зібраних коштів пожертвувань. 
  7. “Лісова поляна”. Даний проєкт для ветеранів та людей котрі пережили полон і тортури. Це є центр психологічного здоров'я та реабілітації.
  8. Лінія кризової допомоги та підтримки Українського ветеранського фонду при Мінветеранів.

Телемедичні рішення, надані в якості гуманітарної допомоги 

Важливим кроком та елементом розвитку телемедицини стали гуманітарні телемедичні рішення, що були надані МОЗ України від фізичних та юридичних осіб, резидентів і нерезидентів як благодійна або гуманітарна допомога, гранти та дарунки для задоволення потреб у сфері охорони здоров’я в умовах воєнного стану в Україні та в період реабілітації після нього.

Станом на квітень 2024 року в Україні працює 6 телемедичних проєктів, які забезпечують використанню засобів телемедицини та наданню телемедичних консультацій, а саме:

  1. Проєкт з використання телемедичної платформи “Teladoc Solo platform” 

Телемедична платформа “Teladoc Solo platform” – це багатофункціональний засіб консультаційної взаємодії лікарів та пацієнтів, що забезпечує та надає можливості віртуальної допомоги, які охоплюють кожен етап на шляху до здоров’я людини: від оздоровлення та профілактики до невідкладної допомоги та комплексних потреб у медичній допомозі. В межах гуманітарної допомоги Україні було надано телемедичну платформу SOLO, необмежену кількість ліцензій для користувачів та 40 пристроїв віртуальної присутності (робот TelaDoc Lite v.3) та 8 планшетів Surface Pro 7 загальною вартістю близько 3,5 млн. $.  

З початку проєкту за допомогою платформи було впроваджено три проєкти, а саме:

  • Організація телемедичних консультацій між ЗОЗ, які приймають пацієнтів із вибухо-вогнепальними пораненнями та консультативними медичними центрами вищого рівня; 
  • Організація телемедичних консультацій між ЗОЗ, які надають комбустіологічну допомогу пацієнтам, постраждалим внаслідок дії термічного, електротермічного, хімічного чинників, з консультативними медичними центрами вищого рівня;
  • Створення консультативної мережи телемедичних програмно-апаратних комплексів віртуальної присутності лікаря біля пацієнта.

З квітня 2023 року усі ці проєкти було об'єднано в один проєкт “Телемедичне консультування “Teladoc”.

  1. Телемедична реабілітація з напряму нейросенсативних розладів:

Телемедична платформа нейросенсорної реабілітації “Rehabilitation Gaming System” – це науково обґрунтоване нейрореабілітаційне рішення для комплексного лікування дефіцитів у пацієнтів, що виникають внаслідок пошкодження мозку та опорно рухового апарату, з використанням комп'ютеру, гаджетів та будь-яких інструментів доповненої реальності. 

  1. Віртуальна операційна “Epiqar”:

Проєкт віртуальної операційної “Epiqar” – це новітня платформа інтерактивного телеконсультування під час проведення хірургічних втручань. Система дозволяє транслювати та коментувати відео- контент хірургічних маніпуляцій в режимі реального часу. Система повністю захищена та побудована на основі хмарних технологій, та спрямована для покращення результатів хірургічного лікування пацієнтів, підвищення продуктивності лікарів-хірургів та забезпечення безперервного навчального процесу для студентів та інтернів медичних навчальних закладів.

  1. Медичний робот "HomeDoctor":

Телемедична платформа (система) Medical bot “HomeDoctor” – медичний робот, встановлений у пацієнта (дома, в лікарні, в місцях тимчасового укриття, та інш.), який дозволяє відстежувати показники життєдіяльності та виявляти аномалії та патології. Використовуючи телемедичну платформу (систему) Medical bot “HomeDoctor” лікар може контролювати життєво важливі показники в режимі реального часу під час проведення консультації. Завдяки автоматичному зв'язку медичного робота з лікарнею лікарі мають можливість негайно оцінити стан пацієнта та поставити професійний діагноз.

  1. Телемедична кардіотокографія “Carebits”:

Телемедична платформа «System Carebits» – це програмно-апаратний комплекс, який включає мобільний пристрій віддаленого моніторингу вагітних пацієнток, а саме дозволяє проведення діагностики стану плода із застосування переносних портативних апаратів тококардіографії “Sigmafon” у взаємодії з телемедичною платформою (системою) «System Carebits». Донори надали Україні гуманітарну допомогу у вигляді: телемедичної платформи, 300 портативних апаратів тококардіографії “Sigmafon” та необмежену кількість ліцензій для користувачів.

  1. Штучний інтелект “Brain Scan”:

BrainScan - це польський стартап, що спеціалізується на розробці програмних рішень з використанням штучного інтелекту для аналізу КТ зображень та автоматичного виявлення уражень головного мозку. BrainScan спрощує та прискорює процес виявлення патологій, зменшуючи надмірний час постановки діагнозу, а також надає підтримку менш досвідченому медичному персоналу та підвищує якість діагностики, сприяючи покращенню результатів для кожного пацієнта.


Висновки


Після повномасштабного вторгнення росії в Україну, умови впровадження телемедицини суттєво змінилися: під час дії воєнного стану медичним працівникам та реабілітологам, які не є громадянами України, дозволено надавати медичну та реабілітаційну допомогу із застосуванням телемедицини за умови їх реєстрації в інформаційно-комунікаційних системах, відповідно до вимог чинного законодавства. Україна демонструє свою стійкість і просувається далі шляхом відновлення, тож має змогу зробити стрибок у розвитку телемедицини як засобу для відновлення доступу пацієнтів до медичних послуг. Існує можливість надавати такудопомогу, особливо серед пацієнтів, яким потрібне лікування хронічних та інфекційних захворювань, а також підтримка психічного здоров’я. Групи, які до повномасштабної війни стикалися з перешкодами в доступі до медичної допомоги (наприклад, сільське населення, люди похилого віку та особи з інвалідністю), а також населення, яке було переміщене внаслідок війни та/або мешкає на нещодавно деокупованих територіях, мають бути пріоритетними для розширення доступу до якісної медичної та реабілітаційної допомоги з застосуванням телемедицини. 

Кризи формують простір для розвитку, стимулюючи інтерес і нестандартні рішення, тому слід і надалі підтримувати та поширювати позитивний досвід застосування телемедицини, якого надавачі медичних послуг набули під час пандемії COVID-19 та у воєнний час. Для цього можна використати співпрацю між зацікавленими сторонами та підтримку партнерів з розвитку, щоб подолати контекстуальні, нормативні, організаційні та фінансові перешкоди і ширше застосовувати телемедицину серед медичних працівників та пацієнтів, особливо найбільш уразливих. 

Спостерігається позитивна динаміка зусиль лідерів українського сектору охорони здоров’я та зацікавлених сторін на центральному та місцевому рівнях, постачальників телемедичних технологій і партнерів України з розвитку, надавати стратегічні інвестиції та технічну допомогу, щоб перетворити виклики та досвід воєнного часу у сильнішу та стійкішу систему охорони здоров’я. З повністю інтегрованими цифровими рішеннями, що оптимізують обмежені ресурси фінансування системи охорони здоров’я та зменшують перешкоди в доступі населення до медичної допомоги.


Корисні посилання

Нормативні документи:


Інші інформаційні/навчальні матеріали:


Ключові слова / Теги

Телемедицина в період воєнного стану, телереабілітація, телемедична платформа, телемедичні засоби, телездоров’я, телемедицина, телемедичні технології, eHealth, електронна охорона здоров’я

Наступна сторінка: Основи кібербезпеки