Інформаційно-аналітична система "MedData"
Розділ 2. Цифрова трансформація охорони здоров’я
Тема 2.6.2. Інші інформаційно-комунікаційні системи електронної охорони здоров’я: інформаційно-аналітична система “MedData”
Вступ
Постановою від 19 січня 2022 року № 36 «Деякі питання функціонування інформаційно-аналітичної системи «MedData» Кабінет Міністрів України затвердив Порядок функціонування інформаційно-аналітичної системи “MedData”.
Згідно з постановою № 36 Інформаційно-аналітична система “MedData” (далі – система MedData) – система, яка дає змогу проводити комплексний аналіз даних щодо стану закупівель і моніторингу даних щодо забезпеченості адміністративно-територіальних одиниць (закладів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління МОЗ, закладів охорони здоров’я, а також фізичних осіб – підприємців, які отримали ліцензію на право провадження господарської діяльності з медичної практики, за умови укладення ними як надавачами медичних послуг договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій з НСЗУ) товарами та послугами, закупленими за рахунок бюджетних коштів та/або з інших не заборонених законодавством джерел фінансування.
Актуальність та основні аспекти теми
Основні модулі системи MedData
З метою цифровізації процесу збору потреби на закупівлю лікарських засобів та медичних виробів у 2018 році було створено систему "MedData". У період першої хвилі пандемії COVID-19 у 2020 році дію системи було поширено на всі заклади охорони здоров’я в країні задля обміну даними щодо залишків медичних засобів та медичних виробів. Після початку широкомасштабного вторгнення у системі був розроблений модуль обліку гуманітарної допомоги, що надходить у країну, в тому числі в межах програми Президента United24.
Система MedData включає такі основні модулі:
- Функціональність забезпечення ресурсами для боротьби з COVID-19, що дозволяє оперативно збирати дані про потребу в медичних препаратах від різних регіонів та розподіляти лікарські засоби, закуплені за кошти держбюджету. Це допомагає лікарням швидше отримувати необхідні ліки, а пацієнтам – доступні ліки від важких захворювань.
- Функціональність централізованих закупівель, що включає збір потреби на закупівлю, облік логістики товарів та облік залишків в закладах охорони здоров’я.
- Функціональність цифровізації внутрішніх процесів МЗУ по забезпеченню ланцюга постачання товарів, включаючи аналітичні дешборди та модулі для управління та відслідковування статусів закупівель, договорів, поставок.
- Функціональність адміністрування постачальників та товарів електронних каталогів, що дозволяє значно спростити та прискорити процеси кваліфікації постачальників, а також додавання та адміністрування товарів в Prozorro Market.
- Функціональність обліку гуманітарної допомоги медичних препаратів, медичних виробів та обладнання в Україні, що було розроблено під час повномасштабного вторгнення росії, дозволяє фіксувати попит на медичні препарати та медичні вироби та оперативно оновлювати інформацію про потреби закладів охорони здоров'я. Представники департаментів охорони здоров’я та координатори гуманітарної допомоги бачать та фіксують у системі потреби всіх закладів, і при надходженні допомоги розподіляють її, орієнтуючись на потреби та профіль закладу.
Власники та користувачі системи MedData
Власником системи MedData є держава, тоді як інформація, що зберігається та обробляється в системі, є володінням МОЗ. ДП "Медичні закупівлі України", що знаходиться в сфері управління МОЗ, є володільцем та адміністратором інформаційно-аналітичної системи та забезпечує сумісність та електронну взаємодію з центральною базою даних (ЦБД) та/або електронними медичними інформаційними системами (МІС).
MedData можуть використовувати наступні категорії користувачів:
- Заклади, підприємства, установи та організації, які належать до сфери управління МОЗ;
- Спеціалізовані організації, які здійснюють публічні закупівлі згідно з угодами, укладеними МОЗ з такими організаціями;
- Структурні підрозділи обласних та Київської міської держадміністрації, які відповідають за питання охорони здоров’я;
- Заклади охорони здоров’я будь-якої форми власності;
- Фізичні особи – підприємці, які одержали ліцензію на здійснення господарської діяльності з медичної практики і уклали договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій з НСЗУ.
- Постачальники медичних товарів, що отримали кваліфікацію для роботи в системі електронних каталогів Prozorro Market.
Модуль MedData Вакцинація (vaccine.meddata.com.ua)
Перед початком кампанії з імунізації населення України проти COVID-19 особливо гостро постало питання систематизації даних про доставки, зберігання, переміщення та використання вакцин для ефективності прийняття рішень, контролю за перебігом вакцинації та прозорості цього процесу. Запровадження системи MedData було здійснено як головного засобу збору інформації, що відбулося на заміну збору заявок у паперовому форматі. Фахівці ДП «Медичні закупівлі України» розробили спеціальний модуль на базі MedData, який у реальному часі акумулює інформацію про перебіг вакцинації в Україні, дозволяє відображати рух вакцини між складами та закладами різних рівнів, а також вести управлінський облік залишків вакцини від COVID-19.
Згідно з Розпорядженням керівника робіт з ліквідації наслідків медико-біологічної надзвичайної ситуації природного характеру державного рівня, пов’язаної із поширенням коронавірусної хвороби COVID-19 від 11.02.2021 року №4 ДП “Медичні закупівлі України” має забезпечити можливість збору інформації щодо логістики та залишків вакцини від COVID-19 через інформаційно-аналітичну систему MedData, а склади національного та регіонального рівнів, заклади охорони здоров’я в свою чергу мають подавати до системи інформацію щодо обліку залишків вакцини, стану холодового обладнання.
Ланцюг передачі даних в MedData та її учасники в рамках звітування про вакцину:
1-й рівень. Національний склад – Склади логістичних партнерів, які здійснили прийом/розмитнення вакцини, що надійшла від постачальників (вносять інформацію в MedData про надходження вакцини, а також здійснюють розподіл в системі між регіонами).
2-й рівень. Регіональний склад – Обласний склад, який приймає вакцину від національного, здійснює розподіл вакцини між ЗОЗ (в тому числі на мобільні бригади).
3-й рівень. Заклад охорони здоров’я (ЗОЗ) – Отримує вакцину від обласного складу, веде щоденний облік використання вакцини (в тому числі мобільною бригадою).
3-й рівень. Мобільна бригада – Отримує вакцину від обласного складу (в системі відображається рух вакцини від обласного складу до ЗОЗ; звітує ЗОЗ).
Кожен користувач MedData має особистий доступ до облікового запису (логін та пароль), які надсилаються автоматично одразу після створення акаунту. На сторінці авторизованого користувача у вкладці “Звітність” можна обрати необхідну форму звіту (розподіл вакцини, перерозподіл вакцини, використання вакцини, холодове обладнання, інвентаризація), а у вкладці “Технічна підтримка” містяться інструкції з користування системою, форма для надання запиту, а також контакти колл-центру та служби технічної підтримки системи.
Інформація щодо руху та обліку залишків вакцини від COVID-19 вноситься в систему MedData в розрізі таких типів звітів:
- щоденні (облік залишків та використання вакцини) – подається на регіональному (до 18:00 години за поточний день) та місцевому рівнях (з 12 до 17:00 години за попередній день);
- холодове обладнання – подається в щомісячному режимі не пізніше 17:00 години останнього дня місяця на регіональному та місцевому рівнях.
Таким чином можливо відслідкувати, скільки доз було поставлено в кожну область та лікарню, скільки було проведено щеплень, чи були зіпсовані або розбиті дози, відстежити наявність холодового обладнання та залишків у кожній лікарні і по областям. Дані оновлюються щодня. За допомогою АPI-інтерфейсу Рада національної безпеки та оборони України (РНБО) отримує інформацію напряму з бази ДП «Медичні закупівлі України», візуалізує дані на власних дешбордах та використовує для аналізу перебігу вакцинації та відповідного планування. Також даними користується Кабінет Міністрів України.
Здобуті ключові навички та основні компетентності
- Знати нормативно-правові акти, які закладають основу для впровадження інформаційно-аналітичної системи «MedData»
- Знати визначення поняття інформаційно-аналітична система «MedData» та основних модулів системи
- Розуміти категорії користувачів «MedData»
- Усвідомлювати необхідність створення модуля для боротьби з COVID-19
- Знати рівні учасників в рамках звітування про вакцину та розуміти ланцюг передачі даних між «MedData» та учасниками
- Бути обізнаним у функціональності кабінету користувача та типах звітів щодо руху та обліку залишків вакцини від COVID-19
Корисні посилання
Нормативні документи
- Постанова КМУ від 19.01.2022 №36 Деякі питання функціонування інформаційно-аналітичної системи “MedData”
- Закон України “Про електронні довірчі послуги”.
Інші інформаційні / навчальні матеріали
- Сервіс MedData
- База знань MedData
- Е-кабінет постачальника в системі MedData; https://www.youtube.com/watch?v=0JAGJdBx4A8
- Збір потреби на закупку ліків https://www.youtube.com/watch?v=jk8hYLeq-JI
- Дашборд ДП “Медичні закупівлі України” з інформацією про аукціони, що були проведені в системі MedData
Ключові слова / Теги
інформаційно-аналітична система, MedData, аналіз даних стану закупівель, моніторинг даних, модуль системи, COVID-19, оперативний збір даних, потреба в медичних препаратах, розподіл лікарських засобів, централізовані закупівлі, аукціони на закупівлю медичних препаратів, дашборд системи, облік гуманітарної допомоги медичних препаратів та обладнання, ЦБД, МІС, КЕП, систематизація даних, доставка, зберігання, переміщення, використання, залишки, звітність, вакцини, щеплення.
Наступне тема: Електронна система управління запасами лікарських засобів та медичних виробів “еStock”