Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Протидія COVID-19 Безоплатна правнича допомога Допомога українським медикам та армії Опитування Психічне здоров'я Створення безбар`єрного простору МСЕК Військово-лікарські комісії Адміністративні послуги МОЗ
Медичним працівникам
Освіта
Стратегія розвитку медичної освіти Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
eHealth
Контакти

Базова інформація про дворівневу архітектуру ЕСОЗ в Україні

Розділ №3. Електронна система охорони здоров’я

Тема 3.2 Базова інформація про дворівневу архітектуру ЕСОЗ в Україні

Глосарій

Електронна система охорони здоров’я – інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує автоматизацію ведення обліку медичних послуг та управління інформацією про охорону здоров’я, у тому числі медичною інформацією, шляхом створення, розміщення, оприлюднення та обміну інформацією, даними і документами в електронному вигляді, до складу якої входять центральна база даних та електронні медичні інформаційні системи, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією, даними та документами через відкритий програмний інтерфейс (API).

Електронна медична інформаційна система – інформаційно-комунікаційна система, яка дає змогу автоматизувати роботу суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я, створювати, переглядати, обмінюватися інформацією в електронній формі, зокрема з центральною базою даних (у разі підключення).

Центральна база даних – інформаційно-комунікаційна система, яка містить реєстри, програмні модулі, електронну медичну інформаційно-аналітичну систему з оптимізації роботи оперативно-диспетчерських служб центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, інформаційну систему НСЗУ в частині, необхідній для реалізації державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, а також забезпечує можливість створення, перегляду, обміну інформацією та документами між реєстрами, державними електронними інформаційними ресурсами, електронними медичними інформаційними системами.


Основні аспекти теми

Електронна система охорони здоров’я – інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує автоматизацію ведення обліку медичних послуг та управління інформацією про охорону здоров’я, у тому числі медичною інформацією, шляхом створення, розміщення, оприлюднення та обміну інформацією, даними і документами в електронному вигляді, до складу якої входять центральна база даних та електронні медичні інформаційні системи, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією, даними та документами через відкритий програмний інтерфейс (API).


Завданням електронної системи охорони здоров’я є: 

  • забезпечення створення можливостей використання пацієнтами електронних сервісів для реалізації їх прав, зокрема за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, 
  • автоматизація ведення обліку медичних послуг і управління медичною інформацією (зокрема про обов’язкові медичні огляди, які проводяться відповідно до законодавства), 
  • запровадження електронного документообігу у сфері медичного обслуговування населення, забезпечення даними, необхідними для розроблення програми медичних гарантій, управління охороною здоров’я та формування статистичної інформації у сфері охорони здоров’я.


Центральна база даних (ЦБД) – інформаційно-комунікаційна система, яка містить реєстри, програмні модулі, електронну медичну інформаційно-аналітичну систему з оптимізації роботи оперативно-диспетчерських служб центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, інформаційну систему НСЗУ в частині, необхідній для реалізації державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, а також забезпечує можливість створення, перегляду, обміну інформацією та документами між реєстрами, державними електронними інформаційними ресурсами, електронними медичними інформаційними системами. (детально див. тему 3.3.)


ЦБД забезпечує наступні функції у складі ЕСОЗ:

  • забезпечує захищене централізоване зберігання визначеного переліку даних ЕСОЗ відповідно до визначеного переліку реєстрів ЦБД ЕСОЗ (див. тема 3.8);
  • надає дані реєстрів авторизованим користувачам (медичним працівникам, пацієнтам, іншим державним реєстрам та системам);
  • забезпечує контроль якості даних як на етапі запису даних в ЦБД, так і надалі шляхом верифікації збережених даних;
  • автоматизує процеси НСЗУ щодо управління та реалізації Програми медичних гарантій.


Доступ до Центральної бази даних надається лише авторизованим медичним інформаційним системам та користувачам після проведення процесу автентифікації. Для підключення до ЦБД ЕСОЗ власник МІС повинен подати запит адміністратору ЦБД ЕСОЗ (ДП “Електронне здоровʼя) та підтвердити відповідність функціональних можливостей МІС технічним вимогам, що встановлені адміністратором та затверджені власником ЦБД ЕСОЗ (НСЗУ).


Електронна медична інформаційна система (МІС) – інформаційно-комунікаційна система, яка дає змогу автоматизувати роботу суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я, створювати, переглядати, обмінюватися інформацією в електронній формі, зокрема з центральною базою даних (у разі підключення). Станом на 2023 рік в Україні налічується понад 35 МІС у складі ЕСОЗ (тобто підключених до ЦБД ЕСОЗ). (детально див тему 3.4)


МІС у складі ЕСОЗ забезпечують наступні функції:

  • надають користувачу інструменти для роботи з даними ЦБД ЕСОЗ, тобто забезпечують робоче місце користувача
  • забезпечують зручні інструменти перегляду та внесення даних про заклад, пацієнта, медичні записи. За необхідності надають можливість друку адміністративних та медичних документів
  • оптимізують навантаження на ЦБД ЕСОЗ шляхом побудови процесів повторного використання даних довідників та документів
  • надають додаткові аналітичні можливості щодо обліку медичних записів та звірки із звітами НСЗУ щодо оплат випадків надання медичної допомоги
  • можуть забезпечувати доступ пацієнтів до своїх медичних записів
  • повідомляють про помилки у роботі ЦБД ЕСОЗ та МІС
  • проводять навчання користувачів по роботі з ЕСОЗ

    Здобуті ключові навички та основні компетентності
  1. Базове розуміння дворівневої архітектури ЦБД ЕСОЗ.
  2. Основні завдання компонентів ЕСОЗ.

Корисні посилання

  1. Сайт ЕСОЗ - Електронна система охорони здоров”я (ehealth.gov.ua)

Ключові слова

ЕСОЗ, МІС, ЦБД

Наступна сторінка: Центральна база даних ЕСОЗ