Інші інформаційно-комунікаційні системи електронної охорони здоров'я: інформаційно-аналітична система "Централь 103"
Розділ 2. Цифрова трансформація охорони здоров’я
Тема 2.6.1. Інші інформаційно-комунікаційні системи електронної охорони здоров’я: інформаційно-аналітична система “Централь 103”
Вступ
Для забезпечення світових стандартів швидкості та якості надання екстреної медичної допомоги в Україні з 2018 року розпочато впровадження у тестовому режимі електронної системи “Централь 103” із наступним кроком, який полягав у розробці єдиних вимог до оперативно-диспетчерських служб.
Актуальність та основні аспекти теми
Нормативно-правова база та ключові терміни
Постановою КМУ від 28 грудня 2020 року №1359 затверджено новий порядок функціонування оперативно-диспетчерських служб центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф. У постанові стверджується, що для забезпечення високої якості роботи, здійснення контролю за дотриманням стандартів роботи оперативно-диспетчерської служби та моніторингу якості надання екстреної медичної допомоги, МІС оперативно-диспетчерської служби через функціонування “Централь 103”, передають оперативну інформацію в режимі онлайн та інформацію про наявні ресурси мережі екстреної медичної допомоги до ЦБД ЕСОЗ.
Урядом були ухвалені зміни, затверджені постановою КМУ від 2 травня 2023 р. № 422, у якій НСЗУ рекомендовано забезпечити до 31 грудня 2023 р. підключення МІС всіх центральних оперативно-диспетчерських служб центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф (крім тих, які зруйновані внаслідок ведення бойових дій або розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією) в частині функціонування “Централь 103” до ЦБД ЕСОЗ.
Термін “Централь 103” змінено на електронну медичну інформаційно-аналітичну систему з оптимізації роботи оперативно-диспетчерських служб центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, відповідно до постанови КМУ від 2 травня 2023 року № 422.
Призначення системи “Централь 103”
Система “Централь 103” призначена для організації та контролю якості надання екстреної медичної допомоги. “Централь 103” в режимі онлайн моніторить роботу обласних центрів екстреної медичної допомоги та отримує повну інформацію про звернення пацієнтів за такою допомогою і результати їх обробки, надає можливість отримувати оперативну інформацію про виклики, кількість персоналу авторизованим користувачам, а також публікує звіти щодо медичної допомоги за минулі періоди. Система є “містком” для обміну інформацією між обласними диспетчерськими службами 103 та іншими службами.
Регіони, які підключили свої оперативно-диспетчерські служби до єдиної системи, мають можливість обмінюватись з нею даними про прийняті та оброблені виклики. Підключення регіональних диспетчерських до “Централь 103” з одночасним впровадженням нових протоколів обробки викликів допомагає:
- оптимізовувати роботу регіональних диспетчерських служб;
- скорочувати швидкість обробки викликів та доїзду бригад;
- отримувати якісну та прозору статистику роботи служб екстреної медичної допомоги;
- залучати до надання екстреної допомоги працівників інших екстрених служб;
- створювати можливість виклику швидкої допомоги для людей з порушенням слуху та мови.
Принцип роботи та архітектура системи “Централь 103”
До інформаційної аналітичної системи “Централь 103” підключені всі медичні інформаційні системи оперативно-диспетчерських служб центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф. Через “Централь 103” вони передають оперативну інформацію в режимі онлайн та інформацію про наявні ресурси мережі екстреної медичної допомоги. Це означає, що виклик, що надійшов із території обслуговування центру та був прийнятий оперативно-диспетчерською службою, може переадресовуватися до будь-якої іншої оперативно-диспетчерської служби. Передача виклику здійснюється через інформаційно-аналітичну систему “Централь 103”.
Всі звернення до оперативно-диспетчерської служби автоматично фіксуються за часом та в режимі онлайн передаються до “Централь 103”, де зберігаються протягом трьох років у сховищі даних.
Простими словами, “Централь 103” об’єднала всі диспетчерські служби країни та дозволила синхронізувати їх роботу між собою та з органами місцевої влади. Адже до впровадження “Централь 103” центри екстреної меддопомоги не працювали централізовано та не комунікували між собою. На практиці це призводило до того, що, наприклад, при ДТП на межі двох областей виїжджала бригада екстреної медичної допомоги, яка знаходиться далі від місця події, проте формально саме вона має прийняти виклик.
Екосистема екстреної медичної допомоги та медицини катастроф складається з багатьох користувацьких компонентів, таких як оперативно-диспетчерські служби, провайдери неголосових викликів, інфосервіси перших реагувальників, що об'єднуються в одну мережу за допомогою центрального функціонального компонента – “Централь 103” (Рисунок 1).
Рисунок 1. Архітектура екосистеми екстреної медичної допомоги та медицини катастроф
Завдяки процесу міжрегіональної взаємодії (Interconnect) центр екстреної медичної допомоги обробляє виклики з областей, що обслуговуються іншими оперативно-диспетчерськими службами. В свою чергу, оперативно-диспетчерські служби (ОДС) є основними користувацькими компонентами екосистеми, які функціонують на основі Диспетчерських медичних систем. Кожна ОДС обслуговує окремий регіон України. При отриманні неголосового виклику (цифрові повідомлення) через провайдерів відбувається процес "переадресації" у відповідну ОДС для подальшої обробки та реагування. У цьому випадку провайдерами неголосового виклику (NG 103) виступають служби та організації, що забезпечують людей з порушеннями слуху або мови зручними засобами зв'язку з екстреною медичною допомогою, а також включають в себе будь-які рішення, які дозволяють викликати екстрену медичну допомогу без використання голосових засобів зв'язку. Окрім цього, інформація надходить і через інфосервіси перших реагувальників, до яких належать сертифіковані перші реагувальники центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф та волонтерські організації, що мають право отримувати нотифікації від “Централь 103” щодо викликів, що відбулись у публічних місцях. У реальному часі роботу мережі ОДС відображають оперативні дані, які надходять до модуля звітності, – інтерактивного модуля формування та огляду аналітичної звітності центрів екстреної медичної допомоги. Відповідно система “Централь 103” передає дані до електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ).
Переваги системи “Централь 103”
Тепер диспетчери екстреної допомоги менше часу витрачають на обробку викликів, а до пацієнта виїжджає та машина, яка знаходиться найближче до адреси виклику (навіть якщо вона буде з іншого району). Крім того, створення сучасної диспетчерської служби з використанням електронної інформаційної системи дозволило:
- зменшити час обробки виклику: від 3-5 хвилин до 1 хвилини у 90% випадків;
- виконати норматив доїзду на екстрені випадки – до 10 хвилин в містах і до 20 хвилин у сільській місцевості;
- в середньому на 20% зменшити пробіг автомобілів ЕМД;
- зібрати актуальну і достовірну електронну статистику, яку можна аналізувати для поліпшення надання екстреної допомоги. На основі цих даних Агенція екстреної медицини зможе давати рекомендації щодо підвищення якості надання допомоги.
Здобуті ключові навички та основні компетентності
- Знати нормативно-правові акти, які закладають основу для впровадження системи “Централь 103”
- Знати нову повну назву “Централь 103” та розуміти призначення системи та принцип її роботи
- Усвідомлювати переваги роботи системи “Централь 103”
- Бути ознайомленим з архітектурою екосистеми екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, а також процесами екосистеми.
Корисні посилання
Нормативні документи
- Постанова КМУ №1359 від 28.12.2020 Деякі питання організації роботи оперативно-диспетчерських служб центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф
- Закон України “Про електронні довірчі послуги”.
- Постанова КМУ № 1271 від 16.12.2020 Про норматив прибуття бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги на місце події
Інші інформаційні / навчальні матеріали
- Курс Академії НСЗУ Централь 103 для Центрів служби екстреної медичної допомоги
Ключові слова / Теги
інформаційно-комунікаційні системи, електронна охорона здоров’я, електронна медична інформаційно-аналітична система, Централь 103, екстрена медична допомога, оперативно-диспетчерські служби, медицина катастроф, стандарт роботи, МІС, ЦБД ЕСОЗ, оперативна інформація, контроль надання медичної допомоги, протокол обробки викликів, режим онлайн, сховище даних, екосистема, користувацькі компоненти, провайдери неголосових викликів, інфосервіси перших реагувальників, центральний функціональний компонент, процес міжрегіональної взаємодії, диспетчерська медична система, оперативні дані, модуль звітності
Наступна сторінка: Інформаційно-аналітична система "MedData"