Спільна заява від імені партнерів з розвитку щодо поточного стану реформ у сфері охорони здоров'я
Це спільна заява по поточному стану реформ системи охорони здоров´я від імені уряду Канади, Європейської Комісії, Глобального Фонду, Швейцарської агенції з розвитку, Дитячого Фонду ООН, ВООЗ і Світового Банку.
Ця заява є результатом сумісних обговорень протягом останнього тижня й базується на оцінках великої групи міжнародних експертів, які працюють у вищезгаданих організаціях. Ми одноголосно зазначаємо наше спільне бажання покращити здоров’я українського народу.
Як партнери ми підтримуємо Україну в укладенні фундаменту сучасної системи охорони здоров’я протягом останніх років, і ми особливо вражені пришвидшенням кроків введення змін протягом останніх місяців. Для цього, ми відзначаємо лідерство Вельмишановного Прем’єр-міністра пана Володимира ГРОЙСМАНА, виконуючої обов’язки міністра охорони здоров’я, доктора Уляни СУПРУН та всієї її команди відданих професіоналів. З нашого досвіду, політична відданість та лідерство є критично важливими передумовами для успішних змін у системи охорони здоров’я.
Наше сумісне бачення полягає у тому, що плани України у реформуванні системи охорони здоров’я надихають та базуються на прозорому демократичному процесі. Нам була надана честь надати консультації з питань реформування національної системи охорони здоров’я та з ключових регуляторних документів щодо її фінансування. Ми також були залучені до консультацій з питань громадського здоров’я, первинної медико-санітарної допомоги, розробки політики в галузі лікарських засобів, та системи електронного здоров’я. Нам було приємно брати участь у дискусіях, котрі спиралась на міжнародні доказові бази та були відкритими, спільними і відображали кращих світові практики. Реалізація ідей та стратегій окреслених цими ключовими регуляторними документами, дозволить Україні крок за кроком отримати сучасну систему охорони здоров’я, котра зорієнтована на людей. Ми готові підтримувати реалізацію реформ і з нетерпінням чекаємо на результати у найближчий час.
У багатьох країнах Європейського регіону ми помічаємо, що зміни у моделі фінансування системи охорони здоров’я призводили до значного покращення якості та ефективності наданих послуг. Створення Національної Служби здоров’я є важливою передумовою для справедливого й ефективного розподілу ресурсів. Фінансування Служби буде здійснюватись із загальних податків, що покривають гарантований соціальний пакет послуг. Саме такий механізм фінансування за принципом «єдиного платника», зі здійсненим фінансуванням із загальних податків, є найбільш прозорим та ефективним для універсального охоплення медичними послугами й досягнення Цілей сталого розвитку, котрі пов’язані з охороною здоров’я. Як результат, ми сподіваємось побачити зменшення фінансового тягаря для пацієнтів у найближчий час, включаючи зменшення платежів пацієнтів. Введення договірних взаємовідносин із постачальниками послуг у системі охорони здоров’я докорінно змінить стимули в системі, підвищить ефективність та результативність, і започаткує новий етап в управлінні системою охорони здоров’я, що направлена на результат. Ми наголошуємо, що прозорість в управлінні Національною Службою здоров’я, є дуже важливим для досягнення успіху.
Структура Національної Служби здоров’я відображає принципи належного врядування. Документи про створення Національної Служби здоров’я, що подані до Кабінету Міністрів, є якісними. Їх офіційне затвердження є однією з передумов для реформування системи охорони здоров’я. Заснування Національної Служби здоров’я є особливо вигідним у контексті стратегії та планів щодо децентралізації. Окрім того, нова система фінансування буде доповнювати реформу децентралізації. Ми віримо, що поетапна розбудова Національної Служби здоров’я та запровадження договірних відносин, що розпочнеться на рівні первинної медичної допомоги, є прикладом виваженої стратегії. Однак вкрай важливо, щоб реалізація реформи відбулась у повному обсязі, включаючи госпітальний сектор. Лише тоді, коли Національна Служба здоров’я буде розпоряджатися усіма коштами для забезпечення усього спектру послуг, в тому числі і тих що надаються у лікарнях, ми зможемо побачити позитивні результати. Горизонтальна інтеграція теж важлива, оскільки вона забезпечить безперервну реалізацію програм з туберкульозу та ВІЛ/СНІДу, котрі зараз фінансуються міжнародними донорами.
Ми вітаємо вибір уряду розпочати реформу саме з первинної ланки. Створення та робота міждисциплінарних команд з надання первинної допомоги для потреб окремих осіб, сімей, а також громад є пріоритетом у багатьох країнах Європи. Міждисциплінарна команда, котра надаватиме послуги на первинному рівні, складається з відповідно підготовленого персоналу, а саме: лікарів, медичних сестер, дієтологів, фізіотерапевтів, психологів і соціальних працівників. Ці команди координуються з госпіталями, соціальними службами і співпрацюють з іншими сферами. Важливо, щоб з Національною Службою здоров’я могли підписувати контракти заклади різних форм власності, а саме: громадські, приватні, неприбуткові або “соціально прибуткові” організації. Розширення спектру послуг первинної допомоги є ключовим. На цьому рівні медична допомога відіграє роль початкового пункту надання послуг, пов’язаних з лікуванням та профілактикою гострих і хронічних хвороб. Послуги первинної допомоги є важливими для забезпечення здоров’я матері та дитини, а також для задоволення потреб груп ризику на захворювання ВІЛ або туберкульозом. Адаптування цих передових ідей до українських реалій може перетворити центри первинної допомоги у приємні, гостинні громадські простори, де громадян, включаючи найбільш вразливі й ключові групи ризику, вперше контактують із системою якісного й безпечного надання послуг. Ми закликаємо МОЗ розробити концепцію розвитку первинної допомоги, а також скласти план дій з її реалізації. Це дозволить краще координувати технічну та фінансову підтримку від партнерів для цих надзвичайно важливих сфер реформи охорони здоров’я.
Ми вітаємо уряд України зі значним прогресом у посиленні системи громадського здоров’я. Зібравши ключові функції громадського здоров’я під парасолькою нещодавно створеного Центру громадського здоров’я, Уряд України продемонстрував свою готовність інвестувати у здоров’я людей та профілактику захворювань. Це також показує провідну роль Уряду щодо реалізації положень Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, зокрема розділу 22 «Громадське здоров’я». Зміцнення послуг громадського здоров’я є важливим для підвищення рівня біозахисту й біобезпеки не тільки в Україні, але й в цілому регіоні. Розуміння важливості цих послуг допоможе у боротьбі з ключовими викликами громадському здоров’ю, такими як епідемії мультирезистентної форми туберкульозу, ВІЛ, а також гепатитів. Це також зміцнить системи медичних даних в охороні здоров’я, а також створить можливості для аналізу й використання інформації. Посилення системи громадського здоров’я забезпечить важливі інвестиції у кадрові ресурси та інші переваги.
Щодо цього, ми особливо вітаємо нещодавнє рішення Кабінету Міністрів збільшити витрати з Держбюджету на програми з туберкульозу та ВІЛ на 140%. Ми повторюємо, що готові допомагати Центру громадського здоров’я втілювати реформу послуг у лікуванні та профілактиці туберкульозу. Важливим є запровадження підходу, орієнтованого на пацієнта, відповідно до якого лікування туберкульозу здійснюється амбулаторно, із залученням мережі Центрів громадського здоров’я. Ми зобов’язуємось підтримувати Центр громадського здоров’я, котрий буде реалізовувати Національну Стратегію з ВІЛ/СНІДу, із залученням громадських організацій. Це надасть можливість забезпечити потреби населення з груп ризику, наприклад, споживачів ін’єкційних наркотичних засобів, чоловіків, котрі практикують статеві відносини з чоловіками, працівників комерційного сексу та в’язнів.
Реформа системи охорони здоров’я України потребує вирішення проблем кадрових ресурсів, а саме зміни парадигми щодо навчання спеціалістів, планування кадрів, новий розподіл ролей і обов’язків, перегрупування, керівництво, мотивація й заохочення працівників охорони здоров’я.
Ключовою умовою для того, щоб Національна служба здоров’я була ефективною, є передбачуване фінансування, направлене на сектор охорони здоров’я у середньостроковій перспективі, що відповідатиме реаліям економіки. Реалізація масштабної реформи охорони здоров’я потребує можливості передбачати фінансування. Уроки, котрі ми винесли з нещодавньої фінансової кризи, показують, що постійне урізання державного фінансування охорони здоров’я є соціально дестабілізаційним фактором у багатьох європейських країнах. Хоча й не існує магічної формули щодо того, скільки коштів потрібно витрачати га охорону здоров’я, але наша загальна рекомендація для країн: 12% від Держбюджету. Якщо фінансування опускалося нижче цього рівня, то населення європейських країн відчувало великий фінансовий тягар на своїх плечах, а також наставали проблеми з доступом і якістю послуг. Ми розуміємо, що за наявних обставин Україна виділяє набагато менше коштів, ніж рекомендовано. Але також сподіваємося, що зі стабілізацією економіки стане можливим підвищення державного фінансування охорони здоров’я. Важливим середньостроковим завданням є перехід до стійкого самостійного фінансування ключових програм котрі наразі фінансуються донорами, наприклад, програми щодо туберкульозу і ВІЛ/СНІДу. Це має відбуватися паралельно зі створенням “стратегічного замовника”, перерозподілу ресурсів і підвищенням ефективності надання послуг.
Реформа охорони здоров’я не тільки вимагає інвестиції, але і несе економічні й соціальні вигоди. Разом державні та приватні витрати на охорону здоров’я в Україні складають близько 7% від ВВП, проте результати для здоров’я громадян є посередніми. Запропонована реформа принесе багато переваг. Реформа покращить здоров’я населення. Ми очікуємо стати свідками зменшення показників ранньої смертності від інфарктів та інсультів і спостерігатимемо суттєве покращення здоров’я матері та дитини, зниження поширення туберкульозу й ВІЛ та пов’язаною з ними смертністю. Реформи також призведуть до зменшення хвороб, пов’язаних з бідністю, а також забезпечать більшу фінансову захищеність пацієнтів. Можемо також очікувати підвищення продуктивності праці та задоволення пацієнтів та медичних працівників послугами охорони здоров’я. Ми впевнені, що більш здорове населення та економічне зростання є взаємопов’язаними. Ефективне використання ресурсів у сфері охорони здоров’я матиме принесе хороші результати, сприятиме соціальній згуртованості та соціальному розвитку.
Запуск реформи охорони здоров’я дещо схоже на будівництво будинку. Хтось зацікавлений у встановлені великого вікна, котре пропускатиме велику кількість сонячного світла, хтось обирає найгарніший відтінок шпалер, а хтось встановлює гарну люстру й зручну канапу для відпочинку. Хоча, якщо фундамент будинку не добре укладено, дім зруйнується, а усі дизайнерські задуми перетворяться на лахміття. Створення й укладення фундаменту будівлі не є настільки захопливим і не такими очевидним, але є найбільш важливим. Створення Національної Служби здоров’я є основою (фундаментом) ефективної системи охорони здоров’я. На даному етапі ми підтримуємо план із закладання фундаменту. Але прийшов час будувати й запроваджувати. Так само, як ми підтримували розробку плану, ми готові підтримати введення плану в дію. Необхідно, щоб концепції та правові документи, подані до Кабміну, були ухвалені у найближчому майбутньому, разом з чіткими і реалістичними планами впровадження. Ми з нетерпінням чекаємо початку співпраці з вами над цим найцікавішим етапом реформи системи фінансування.