Розʼяснення: як підготуватися медичним закладам до виписування е-рецептів на наркотичні (психотропні) лікарські засоби
З листопада 2022 року в Україні електронний рецепт пошириться на групу наркотичних (психотропних) лікарських засобів. Таким чином, електронний рецепт прийде на заміну спеціальним паперовим рецептурним бланкам рожевого кольору, що використовуються зараз для призначення цієї групи ліків.
Запуск електронного рецепта на наркотичні (психотропні) лікарські засоби відбуватиметься в межах перехідного періоду. Лікарі закладів, які підключені до електронної системи охорони здоров’я, повинні будуть призначати ці ліки за електронними рецептами.
Так, із випискою електронного рецепта на цю групу ліків пацієнту приходитиме смс із номером електронного рецепта та унікальним кодом підтвердження, які він має повідомити фармацевту в аптеці для отримання препаратів, що призначені за рецептом.
Втім, якщо лікар поки не працює з ЕСОЗ, він випише пацієнту паперовий рецепт на спеціальному рецептурному бланку форми №3.
Таким чином в Україні покращується доступ до необхідних ліків пацієнтам, які потребують складного лікування відповідно до медичних показань, а також додатково посилюється контроль за відпуском з аптечних закладів лікарських засобів, що містять наркотичні засоби та психотропні речовини.
Як підготуватися?
Якщо ваш заклад уже має МІС, працює з електронною системою охорони здоров’я та виписує рецепти, не потрібно ніяких додаткових кроків – представники вашої МІС попередять вас про появу нових можливостей у системі. Додатково рекомендуємо розмістити наліпку “Призначаємо ліки за е-рецептом” на інформаційному стенді закладу, у вхідній зоні, помітній для відвідувачів закладу.
Якщо ваш заклад зареєстрований в ЕСОЗ, проте ви раніше не працювали з електронними рецептами – зверніться до представників вашої МІС та уточніть, чи мають вони необхідний функціонал або, чи планують його впровадження найближчим часом. Додатково зʼясуйте у представників вашої МІС, коли вони планують провести необхідні навчальні заходи щодо роботи з новим функціоналом.
Якщо ваш заклад не зареєстрований та ніколи не працював з ЕСОЗ, необхідно:
- Першочергово обрати медичну інформаційну систему (МІС), яка має, зокрема, і необхідний функціонал електронного рецепта. Перелік підключених МІС можна знайти на сайті системи – ehealth.gov.ua у розділі “Підключені до ЕСОЗ МІС”. При виборі МІС та укладенні договору про надання послуг, радимо звернути особливу увагу на послуги з навчання та підтримки, як одні з пріоритетних вимог;
- далі – керівник закладу має зареєструвати себе та заклад в ЕСОЗ через МІС. На цьому етапі рекомендуємо звернутися за підтримкою до представників обраної вами МІС, які проконсультують вас щодо коректного внесення даних;
- подбайте про забезпечення персоналу закладу кваліфікованим електронним підписом для підтвердження дій у системі;
- наступним кроком керівник закладу може зареєструвати уповноважену особу – адміністратора, спеціаліста з кадрів чи іншого працівника, хто буде проводити реєстрацію працівників;
- зареєструйте працівників закладу в ЕСОЗ.
Для початку роботи з електронним рецептом користувачам необхідно освоїти базові навички та функціонал ЕСОЗ, а саме вміти:
- реєструвати пацієнта в системі;
- здійснювати пошук пацієнта в МІС та на ЦБД;
- оновлювати дані про пацієнта;
- вносити та редагувати медичні записи.
Відповідні навчальні матеріали користувачі завжди можуть знайти на ресурсах Академії НСЗУ (https://academy.nszu.gov.ua/), або звернувшись до представників медичної інформаційної системи.
Щобільше, експертами Академії НСЗУ, МОЗ, ДП “Електронне здоровʼя” розроблено навчальний курс для медичних працівників щодо виписування електронних рецептів лікарські засоби в електронній системі охорони здоров’я. Разом з тим, готуються зміни до курсу, які допоможуть зрозуміти особливості виписування е-рецептів на наркотичні (психотропні) лікарські засоби. Навчальний курс по рецепту є доступним, простим та зрозумілим для всіх лікарів, що виписують рецепти.